چکیده:
ریشههای هنرهای باستانی ایران» علاوه بر فرهنگ بومی ایرانی، در فرهنگ تمدنهای همسایه نیز نهفته است. هر
بخشی از ایران در دوران باستان با تمدنهای مهمی هممرز بودهاند. طوری که از شرق با فرهنگهای هندی و از غرب با
مردم شهرنشین بینالنهرین روابط تنگاتنگی داشتند. این ارتباطها آثار خود را در همه جوانب زندگی نشان میدادند. و هنر
بهعنوان یکی از بخشهای مهم فرهنگ، از این اثرات بینصیب نبود. این مقاله قصد دارد، برخی از نقوش هنر
بومی-باستانی غرب ایران را در فرهنگهای باستانی بینالنهرین تبارشناسی کند. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی خواهد
بود و نمونههای آماری مطالعه, محدود بر آثار تیه زیویه. نتایج پژوهش نشان داده است که قالب کلی اکثر آثار بر اساس
هنر آشوری انتخابشده و تنها در مورد دستبند طلایی، شکل کلی اثر مبتنی بر هنر اورارتویی بوده است. جزئیات در آثار
پیشگفته بیشتر از اینکه تحت تاثیر آشوریان بوده باشده یا ملهم از فرهنگ بومی است و یا اینکه با نگاهی به هنر
اورارتویی پرداخته شده است. مانند ظاهر انسانی پادشاهان, داشتن تبسم یا کمپشت بودن ریش مردان. مفاهیم و
دلالتهای نقوش آثار هنری تبه زیویه، براساس تفکرات بومی شکلگرفته ولی به دلیل تاثیرات بصری همسایگان» برخی
از دلالتهای ضمنی وارد هنر ماننایی شده است.
خلاصه ماشینی:
بنابراین در این مقاله قصد داریم آثاری هنری یافت شده از تپه زیویه، واقع در شهرستان سقز کنونی، را در تمدن های باستانی بین النهرین و آسیای صغیر تبارشناسی کنیم.
تبارشناسی مفاهیم به کار رفته در آثار هنری تپه زیویه در تمدن های باستانی مذکور 3- روش تحقیق روش اجرای این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است.
بنابراین، این مطالعه از آن جهت که ابتدا آثار هنری تپه زیویه را به طور دقیق توصیف خواهد کرد و سپس به تحلیل روابط موجود با تمدن های گذشته خواهد پرداخت، یک تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است.
(بلک و گرین، 1385: 166) در حقیقت، با تبارشناسی دقیق تر نقوش این پلاک به نظر میرسد، با توجه به روابط تنگاتنگی که میان تمدن اورارتویی و ماننایی برقرار بوده است، ریشه اصلی جانوران بالدار و قالب کلی اثر به آسیای صغیر مربوط است و تمدن آشوری حضور خود را در تراکم نسبتا بالای تزئینات اثبات می کند.
ولی در مقام مقایسه با تصویر 3، اگرچه ظاهر کلی و قالب اصلی اثر تپه زیویه ملهم از هنر آشوری است ولی با نگاه دقیق تر به چهره انسانی جانور افسانه ای تاثیرات تمدن اورارتو آشکار می شود.
com) نتیجهگیری سوال اول تحقیق دربارهی ریشه های بصری آثار هنری تپه زیویه در هنرهای باستانی آسیای صغیر و بین النهرین بود که با توجه به یافته های ارائه شده نتیجه گرفته می شود: - قالب کلی اکثر آثار براساس هنر آشوری انتخاب شده و تنها در مورد دستبند طلایی شکل کلی اثر مبتنی بر هنر اورارتویی بوده است.