چکیده:
امروزه در هر صنعتی شرکت های بسیاری در رقابت تنگانگ با یکدیگر قرار دارند. کسب مزیت رقابتی و حفظ و تبدیل آن به مزیت رقابتی پایدار به امری بسیار حیاتی برای سازمان ها مبدل گشته است؛ یکی از منابع مهم سازمان ها برای دستیابی به این مهم نوآوری می باشد. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه نوآوری غیرتکنیکی و تکنیکی با مزیت رقابتی پایدار پرداخته شده است. نوآوری غیرتکنیکی به دو دسته نوآوری های سازمانی و بازاریابی ونوآوری تکنیکی به نوآوری های محصول و فرآیند تقسیم شده است. این پژوهش بر مبنای نظرات 157 نفر از مدیران در سه شرکت موادغذایی و یک شرکت از صنایع شوینده انجام گرفته است. نتایج آن با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شده و نتایج حاکی از آن است که نوآوری غیرتکنیکی علاوه بر تاثیر مستقیم بر نوآوری تکنیکی به طور غیر مستقیم بر مزیت رقابتی پایدار تاثیرگذار است. همچنین نتایج نشان داد که ابعاد نوآوری تکنیکی و غیرتکنیکی با یکدیگر در ارتباط هستند. علاوه بر این شواهد محکمی مبنی بر تاثیر مستقیم نوآوری تکنیکی و ابعاد آن بر مزیت رقابتی پایدار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
5- مدل مفهومی پژوهش به منظور ارایه مدل مفهومی پژوهش، با بررسی انجام شده بر مبانی نظری و مدل های ارایه شده مختلف نشان داده شد تا کنون الگویی جامع در مورد بررسی رابطه بین نوآوری تکنیکی با نوآوری غیرتکنیکی و ارتباط آن با مزیت رقابتی پایدار ارائه نشده است.
در این پژوهش سعی شده است که بطور جامعتری به نوآوری و مولفه های آن و ارتباط آنها با مزیت رقابتی پایدار در دو صنعت مواد غذایی و مواد شوینده توجه شود.
39 به دست آمده است و نشان می دهد که : نوآوری غیرتکنیکی به طور مستقیم بر نوآوری تکنیکی تاثیر دارد، همچنین در فضیه اصلی دوم پژوهش ضریب معناداری اثر نوآوری محصول برمزیت رقابتی پایدار معادل 2.
آزمون فرضیه های پژوهش مسیر مستقیم مورد مطالعه اثر مسیر آماره t نتیجه آزمون نوآوری سازمانی(نوآوری محصول 46/0 51/5 فرضیه پذیرفته شد نوآوری بازاریابی(نوآوری محصول 78/0 45/3 فرضیه پذیرفته شد نوآوری سازمانی(نوآوری فرآیند 66/0 39/5 فرضیه پذیرفته شد نوآوری بازاریابی(نوآوری فرآیند 86/0 40/3 فرضیه پذیرفته شد نوآوری محصول(مزیت رقابتی پایدار 29/0 51/2 فرضیه پذیرفته شد نوآوری فرآیند( مزیت رقابتی پایدار 49/0 90/9 فرضیه پذیرفته شد همچنین با داشتن اطلاعات این مسیر میتوان بیان داشت ابعاد نوآوری تکنیکی شامل نوآوری محصول و نوآوری فرآیند به طور مثبت با کسب مزیت رقابتی پایدار رابطه دارند.
ارائه شده است میتوان بیان نمود که نوآوری محصول بر مزیت رقابتی پایدار اثر مثبت دارد.
از سوی نتایج پژوهش نشان دهنده اثر مثبت نوآوری تکنیکی بر کسب مزیت رقابتی پایدار است.
"Organizational innovation as an enabler of technological innovation capabilities and firm performance," Journal of Business Research, Elsevier, vol.