چکیده:
با توجه به فراگیری آموزش عالی بعنوان ثروت و سرمایه ملت ها و جوامع و نقش آن در اقتصاد دانش، موسسات آموزش عالی برای کاهش هزینه ها، ایجاد ارزش افزوده برای فایق آمدن بر رقبای خود، تحقق بخشیدن به انتظارات نوپدید ذینفعان درونی و برونی، تعامل با جامعه وجهان کار، ارتقاء مداوم کیفیت یاددهی و یادگیری و پژوهش و نیز پاسخگویی به افزایش تقاضا، به کیفیت آموزش توجه ویژهای نموده اند. کیفیت آموزش و پژوهش، از جمله دغدغه های اصلی نظام های آموزش عالی در اغلب کشورهای جهان بوده است. برخی از کشورها در دو دهه اخیر، از طریق ارزیابی مستمر، این تشویش را کاهش داده و در جهت رفع آن کوشیدهاند. از جمله کوششهای انجام شده میتوان به اجرای طرحهای ارزیابی درونی و برونی در سطح ملی و نیز ایجاد ساز و کارهای اعتبارسنجی منطقه ای و بین المللی اشاره کرد. هر چند کمیت و کیفیت
کوشش های یاد شده در کشورهای مختلف متفاوت بوده، اما میزان آنها به طور چشمگیری در سطح ملی و بین المللی در دهه اخیر افزایش یافته است. کیفیت آموزش، از جمله دغدغه های اصلی نظام های آموزش عالی در اغلب کشورهای جهان بوده است. برخی از کشورها در دو دهه اخیر، از طریق ارزیابی مستمر، این تشویش را کاهش داده و در جهت رفع آن کوشیده اند. از جمله کوششهای انجام شده می توان به اجرای طرح های تضمین کیفیت در سطح ملی و نیز ایجاد ساز و کارهای اعتبارسنجی منطقه ای و بین المللی اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
با بررسی مبانی نظری و مطالعه کتابخانه ای پژوهش های پیشین عوامل و مولفه های موثر بر توسعه کارآفرینی صنعت پوشاک طبق جدول زیر شناسایی گردید: جدول1- عوامل و مولفه های موثر بر توسعه کارآفرینی صنعت پوشاک عوامل اصلی مولفه های تاثیر گذار عوامل سیاستهای اقتصادی و قوانین دولتی مقررات ناسازگار با فعالیت های کسب و کار، اقتصاد تک محصولی، برنامه ریزی های استراتژیک و رویکردها در مسائل بین المللی، قوانین وقت گیر راه اندازی کسب و کارها، قوانین حمایت از کسب و کارها عوامل مرتبط با مالی و اقتصادی تامین و دسترسی به منابع مالی ، شرایط اقتصادی جامعه، ارزیابی غیر واقعی طرح، اوضاع نابسامان و غیر قابل پیش بینی کشور، تورم، شرایط دستمزد ها عوامل فردی و روانشناختی داشتن و تعیین هدف ، علاقه و انگیزه و یا دل سردی از کار، آموزش و تقویت مهارت های کارآفرینی، تمایل نداشتن به فعالیت های گروهی و اجتماعی، انعطاف پذیری ، خلاقیت، توفیق طلبی، خطر پذیری، تحمل ابهام ، مرکز کنترل درونی، قدرت رهبری و توانایی های مدیریتی، استقلال طلبی، عزم و اراده، تجربه کاری مرتبط در زمینه فعلی کارآفرینی ، سطح تحصیلات ، داشتن خودباوری و اعتماد به نفس، ارتباطات قوی، حس مفید بودن برای جامعه، اجتناب از فقر عوامل اجتماعی و فرهنگی عضویت در شبکه ها و گروه های مرتبط با صنف مانند انجمن ها و سندیکاها، خواستگاه فرهنگی اجتماع، میزان تقاضا جامعه، نظام تعلیم و تربیت، باورهای کلیشه ای از نقش زنان و باورهای حاکم بر زنان زیر ساخت های مناسب کسب و کار تکنولوژی های به کارگرفته شده، محل استقرار کسب و کار، فضا و ساختمان فروشگاه، عملیات تولیدی، مکان مناسب برای انجام امور تولیدی، نیروی کار مستعد، امکان تامین مواد اولیه، امکان ارتباط با باراز جهانی، میزان دسترسی به عرضه کنندگان عوامل مرتبط با سازمان دهی و مدیریت کسب و کار مدیریت فعالیت های بازرگانی (خرید و فروش)، انتخاب استراتژی های رقابتی در بازار، انتخاب شیوه های ترفیع و فروش، استراتژی ها و شیوه های بازاریابی، برندینگ، برآورد هزینه و درآمد، پیش بینی عوامل تاثیرگذاردر تجارت، مطالعه صحیح بازار، خدمات پس از فروش، استفاده از کانال های توزیع مناسب، سن و اندازه سازمان، مشکلات شراکت نامناسب عوامل مرتبط با نوع محصول و کالای عرضه شده چرخه عمر محصولات، کیفیت ، نوآوری محصولات، قابلیت اطمینان، یکتایی محصول، توسعه محصولات، نفوذ محصول در بازار هدف بحث و نتیجه گیری -جمع بندی یافته ها- توصیفی نتایج حاصل از سوالات جمعیت شناختی تحقیق نشان میدهد که 90 درصد پاسخ دهندگان را مردان و 10 درصد پاسخ دهندگان را زنان تشکیل می دهد.