چکیده:
این مقاله به بررسی رویکرد زیربنایی حاکم بر بخشهای مربوط به آموزش زبانهای خارجی در برنامه درسی ملی ایران میپردازد. روش بررسی در چارچوب رویکرد روششناختی «نظریه انتقادی» میگنجد که هدف از آن آشکار کردن و سپس نقد سویههای ایدئولوژیک رویهها و عملکردهای تربیتی در نظامهای رسمی آموزشی است. دادهها از راه مطالعه اسنادی و جستجو در پایگاههای اطلاعرسانی رسمی به دست آمدهاند. نتیجه بررسی حاکی از آن است که بخشهای مربوط به آموزش زبانهای خارجی در برنامه درسی ملی به دلیل توجه بیشتر به نظریههای نوین آموزش زبان دارای نقطه قوت است و از اینرو پیشرفت در آن به چشم میخورد، اما همزمان از دو مشکل بنیادین نیز رنج میبرد: 1. قرار داشتن در سپهر ایدئولوژیک اسناد بالادستی؛ به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 2. بیتوجهی به کسری هنجارمندی موجود در نظریههای آموزش زبان که برنامه درسی ملی بر پایه آنها استوار شده است؛ چنانکه آن را از وجوه اخلاقی و هنجارین تهی میسازد.
This article examines the underlying approach of Iran National Curriculum to foreign language education. To this aim, it is necessary to refer to higher ranking writs such as ‘The Writ of Fundamental Development of Education’. The methodological approach of this article is ‘critical theory’, which seeks to reveal and criticize the ideological aspects of educational settings and practices. The data are mainly collected from the official documents about education, which have been obtained through library and data-base searching. The results of data analysis show that those parts of National Curriculum that are related to foreign language education have the advantage of taking into account the new theories of language education. However, at the same time it suffers from two crucial problems: 1) being affected by the ideological sphere of higher ranking writs, and 2) ignoring the normativity deficit inherent in the theories of language education which National Curriculum refers to. Therefore, the whole approach of National Curriculum to language education lacks the moral and normative aspects.