چکیده:
هدف این پژوهش، طراحی الگوی نظام دستیابی به صلاحیتهای موردانتظار معلمان هنر (دورههای ابتدایی و اول متوسطه) در دوره کارشناسی آموزش هنر است. برای نیل به این مقصود از رویکرد پژوهش آمیخته و روش کیو استفاده شده است. برای جمعآوری اطلاعات، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع نظری، نمونهای به حجم 15 نفر از متخصصین دانشگاهی در رشتههای هنر و برنامه درسی انتخاب شده و با ایشان مصاحبه نیمهساختار یافته کیفی انجام شد. در بخش دوم (کمی) از مشارکت 15 نفر از معلمان هنر باسابقه برای وزندهی و دستهبندی صلاحیتها کمک گرفته شد. دادههای گردآوری شده با روش تحلیل کیو مورد تجزیه و تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. یافتههای این پژوهش، صلاحیتهای موردانتظار دانشآموختگان دوره کارشناسی رشته آموزش هنر را در چهارسطح بهصورت یک نظام مارپیچی معرفی میکند و آنها را با نظام صلاحیتهای معلمی معرفیشده توسط کهلر (2006) و مهرمحمدی (1392) مقایسه میکند. یافتههای این پژوهش علاوه براینکه میتواند در مراحل مختلف برنامهریزی درسی مبتنی بر صلاحیتهای معلمان هنر مورد استفاده قرار گیرد، چشماندازی جامع نسبت به آنچه که در طی دوره کارشناسی رشته آموزش هنر باید کسب شود، ارائه میدهد.
The purpose of this study is to achieve the expected qualifications of graduate students in arts education. To reach this goal, mixed research approach was used. To collect information, using a targeted sampling method and reaching the theoretical saturation limit, a sample of 15 Professionals in the field of art and curriculum was selected and a qualitative semi-structured interview was conducted with them. In the second part (Quantitative), the participation of 15 experienced art teachers was assisted in weighting and categorizing the qualifications. Collected data was analyzed and coded by Q analysis method. The findings of this study indicate the expected qualifications of graduate students in the field of art education at four levels, in a spiral system, and compare these qualifications with the teacher qualification system introduced by Kohler (2006) and Mehrmohammadi (1392). The findings of this study, which can be used in various stages of curriculum development based on the expected competencies of art education graduates, also provide a comprehensive perspective on what should be achieved during the Bachelor of Arts education.