Skip to main content
فهرست مقالات

تنبیه، حساسترین وسیله تربیت

نویسنده:

(6 صفحه - از 50 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : کودک، تنبیه، تربیت، پدر و مادر، نوجوانان، مجازات، اجبار، وسیله تربیت، رفتار، میل

خلاصه ماشینی:

"من باید ثابت کنم که نه تنها تنبیه‌ بدنی،بلکه هرگونه خواست بی‌چون و چرائی‌ که مغایر با نیازها و آرزوهای کودک است و اجباری که با استفاده از قانون‌"حق با من‌ نیرومندتر و بزرگتر است‌"نسبت به بچه‌ها روا می‌داریم و تمام موازین فقط در موارد استثنائی و خیلی با احتیاط،با در نظر گرفتن‌ تمام اوضاع زندگی و خصوصیات فردی کودک‌ بکار برده می‌شوند. بزرگترها لگد کردن چمن‌ها و شکستن‌ شاخه‌های درختان و دعوا و معرکه کردن با عابرین را اوباشی و عربده‌جوئی می‌دانند ولی نوجوان بد تربیت شده ممکن است این را (به تصویر صفحه مراجعه شود) دلاوری تصور کند و بخود ببالد که او از این‌ نوع رفتار کردن علی‌رغم ممانعت اطرافیان‌ نمی‌ترسد. چنین رفتاری نسبت‌ به از رونوشتن و یا یواشکی گفتن نادرست و اشتباه است،ولی مگر خود ما وقتی با تهدید و تنبیه موفق می‌شویم دانش‌آموز را وادار کنیم‌ که طبق میل و خواست ما و برخلاف عقاید خود کاری کند،درست رفتار می‌کینم؟مسلما می- توان به چنین مقصودی نایل شد،اما این راه‌ برای تربیت واقعی خیلی سنگین و مضر خواهد بود. مجازات بکار برده شده در اوج عصانیت‌ بدون در نظر گرفتن تمام اوضاع و جوانبی که‌ جرم در آن صورت گرفته است،ممکن است‌ چنانکه قبلا گفته شد،به نقض رابطه میان پدر و مادر و کودکان منجر بشود و می‌تواند موجب‌ جدائی،عدم اعتماد متقابل و حتی کینه و دشمنی گردد. مجازات‌ها ممکن است خصوصیات گوناگونی‌ داشته باشند:می‌توان کودکان را از بعضی‌ تفریحات،پاداشها و خوشی‌ها محروم نمود می‌توان کودک را در برخی کارها و در بعضی‌ حقوق محدود کرد و حتی در حرکات(مثلا اگر کودک خیلی شیطنت کرده،می‌توان او را روی‌ صندلی نشانده و دستور داد تا مدتی آنجا بنشیند)محدودیتهائی قایل شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.