چکیده:
مقاله حاضر درصدد بررسی کیفیت پلهای عابر پیاده منطقه ۵و۱۱ شهر شیراز میباشد. این مقاله به روش پیمایشی و از
نوع توصیفی- مقطعی انجام گرفت .۲۷۳ نفر از عابرین پیاده بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار
گردآوری دادههاء پرسشنامهای مشتمل بر ۶ سوّال از مشخصات فردی- اجتماعی و ۲۸ سوال (با چهار هدف ویژه) از
کیفیت پلهای عابر پیاده بر اساس طیف لیکرت بود. جهت بررسی رابطه بین برخی از مشخصات جمعیتی و نمرات
پاسخگویان از آزمون 222 استفاده شد. همچنین امتیاز دادههای بهدستآمده از مطالعه بهوسیله روشهای آماری توصیفی,
آزمونهای تفاوت میانگین (One-Way ANOVA و T-test)، آزمون آماری رگرسیون و محاسبه ضریب پیرسون با
استفاده از نرمافزار SPSS 13 مورد آماری قرار گرفت. بررسی جمع امتیازات مرا به اهداف ویژه نشان داد
و کمترین درصد( ۱/۴ با داشتن ۱الی ۶ امتیاز از وضعیت ت نامطلوب برخوردار بودهاند ۳ درصد از افراد با داشتن ۱۲ ۹۲
الی ۱۴۰ امتیاز در سطح مطلوب بودهاند. تفاوت میانگین نمرات افراد نمونه بر اساس نتایج آزمون فریدمن معنیدار بود.
نتایج آزمون کای دو (X 2 ) نشان داد که بین متغیر گروههای سنی، وضعیت تاهل، جنس، میزان تحصیلات، نوع اشتغال,
میزان درآمد و کیفیت پلهای عابر پیاده در منطقه ۵و۱۱ شهرداری شیراز در بین افراد نمونه، اختلاف معنیداری وجود
دارد (1>P.01). بنابراین بهمنظور استفاده بهینه از امکانات و منابع ترافیکی و شهری چارهای جز بهکارگیری روشهای
تشویقی و هدایتی و نیز ارتقاء کیفیت پلهای عابران پیاده نیست.
خلاصه ماشینی:
همچنین اگر پل های عابر پیاده از روشنایی و کنترل کافی و موانع حفاظتی لازم برای هدایت فیزیکی عابرین برخوردار نباشند، میتوانند به محل بروز تخلفات تبدیل شوند (ROAD& Transport Research Centre, UK.
نتایج آزمون کای دو نشان داد که بین سن، جنس، میزان تحصیلات، بعد خانوار، متوسط درآمد ماهیانه خانوار و ارزیابی کیفیت پل های عابر پیاده در این منطقه، از دید پاسخگویان اختلاف معنی داری وجود دارد (P 96 نفر(8/45 درصد) افراد نمونه در پاسخگویی به پرسش مربوط به نقش و عملکرد پل در رابطه با راحتی و آسایش عابرین پیاده، گزینه مناسب و 27 نفر( 3/8 درصد) گزینه نسبتا نامناسب، نقش پل در ارتباط دهی منطقی دو طرف خیابان با 102 نفر( 50 درصد) گزینه نسبتا مناسب و 8 نفر( 6/5 درصد) گزینه نسبتا نامناسب، وجود فضای کافی جهت رفتو آمد عابرین با 60 نفر( 7/41 درصد) گزینه بسیار نامناسب و 12 نفر( 3/8 درصد) گزینه نسبتا مناسب، نقش پل عابر پیاده به لحاظ فضایی و مکانی با 42 نفر( 2/29 درصد) گزینه نسبتا مناسب و 12 نفر( 3/8 درصد) گزینه بسیار نامناسب را انتخاب نمودند .
همچنین نتایج نشان داد که بین امتیاز افراد نمونه بر حسب پاسخگویی به سوالات مربوط به عملکرد، ایمنی، تجهیزات و زیبایی پل های عابر پیاده و کیفیت آنها در منطقه 5,11 شهرداری شیراز بر اساس آزمون اسپیرمن رو وکندال (مشخص کننده رابطه بین متغیرهای رتبه) همبستگی معنی داری وجود دارد (جداول 1، 2، 3).
در مطالعه حاضر، بین میزان تحصیلات افراد نمونه با کیفیت پل های عابر پیاده منطقه 5,11 شهرداری شیراز رابطه معنی داری نشان داده شد.