خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر قاسم قاضی بازی و اهمیت آن در آموزش و پرورش پیشدبستانی معنای واژه بازی و تعریفهای مربوط به آن از زاویههای ارگانیسم،آموزش و درمان،نگرش اسلام نسبت به بازی کودکان،ضوابط بازی و تفاوتهای میان بازی و کار از دیدگاه پیاژه تعریفهای مربوط به رواندرمانی و بازیدرمانی آموزشهای مستقیم و غیر مستقیم در برنامه مهد کودکها،تأثیر بازی در رشد ذهنی کودکان عوامل مؤثر در رشد ذهنی کودکان،قابلیتهای ذاتی و محیط برانگیزاننده،ضرورت بازی برای رشد کودکان،نیازهای طبیعی کودکان و جایگاه بازی در سلسله مراتب نیازهای کودکان،اعلامیه حقوق روانی کودکان و حق فرصتهای کامل برای بازی،تفریح و تخیل آزاد،دلیل علاقه کودکان به بازی،نقش بازی در غلبه کودک بر ترس و ناایمنی و ابراز خشم و پرخاش خود،عملی ساختن افکار تصورات از راه بازی،نقش بازی در پرورش آفرینندگی کودکان،اهمیت بازی در برقراری پیوندهای اجتماعی و یگانگی شخصیت مطالبی است که بطور گذرا در این مقاله مورد اشاره قرار گرفته است.
01 شاید در مورد بازیهای آموزشی و بازیهای انفرادی کودکان بتوان معیار پنجم پیشنهادی پیاژه را صادق دانست،ولی در پارهای از بازیها مانند بازیهای تقلیدی و نمایشی،که ذکر آنها از حوصله این بحث بیرون است و بیشتر موضوع آن بازیدرمانی است،نگرانیها و اضطرابهای کودکان به روشنی قابل مشاهده بوده و گاهی توسط خود آنگونه بازیها،دشواری کودک تشخیص داده شده و درمان میگردد.
81 جرا بازی برای رشد کودکان ضرورت دارد؟ بر آنچه که در بالا دربارهء نقش سازندهء بازی در حوزههای ارگانیسم،آموزش و درمان گفته شد،میتوان مطالب زیر را افزود: بازی مهارتهای کودکان در نگاه کردن انطباق چشمو دست،لمس کردن و ساختن اشیاء،درک فاصلهها،فهمیدن مفاهیم مربوط به فضا،مقادیر،بوها و مزهها و مانند آن را افزایش میدهد و ازاینرو گنجانیدن فعالیتهای باید ضمن بازی و به گونهای غیر مستقیم آموخته شوند."