چکیده:
این پژوهش با رویکرد جامعهشناختی و با روش پیمایش انجامگرفته و کوشش شده تا یعضی از متغیرهای تأثیرگذار بر گذار از هویت سنتی به هویت مدرن بررسی شوند.جامعۀ مورد مطالعه، دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه آزاد شوشتر(4300نفر) بودند که 380 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونهگیری نیز با روش سهمیهای - تصادفی ساده بر مبنای تعداد دانشجویان دانشکدههای دانشگاه انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با پرسشنامۀ محقق – ساخته جمعآوری شد و با برنامه SPSS ، با استفاده از آزمونهای آماری متناسب روابط میان متغیرهای مستقل و متغیر وابسته ( آزمونهای: معناداری تفاوت میانگین – توکی- ، آزمون اسپیرمن، آزمون پیرسون و رگرسیون خطی) تجزیه و تحلیل شدند. بررسی نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان میدهند که در مجموع، 14 متغیر وارد معادله رگرسیون شدهاند.متغیرهای مستقل جنس 041/. ، سن 008/. ، وضعیت تأهل 18/.، تحصیلات پدر 076/.- ، شغل پدر 010/. ، درآمد خانواده 047/. ، شغل مادر 145/.- ، میزان مشارکت اجتماعی 404/. ، میزان استفاده از وسایل ارتباطی 082/. ، سطح ارتباط انسانی 117/. ، میزان تعلق اجتماعی 113/. و سطح دینداری 088/. روی متغیر وابسته تأثیر داشتهاند. ضرایب بتا نشان میدهند که رویهمرفته، این متغیرها،5/49درصد از علل متغیر وابسته را تببین میکنند.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی پژوهش این است که میزان گرایش به هویت سنتی و مدرن در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر چه میزان است؟ عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر در آن کداماند؟ 3.
هابیتوس یا منش کنشگر که در روند اجتماعیشدن برساخته میشود (و هویت یکی از عناصر مهم هابیتوس است) درواقع تحتتأثیر سرمایۀ فرهنگی (میزان همنوایی و احساس تعلق به جامعه و فرهنگ و میزان مشارکت اجتماعی)، سرمایۀ اقتصادی (مانند سطح درآمد و مقدار ثروت و دارایی یا همان طبقۀ اجتماعیـ اقتصادی)، و سرمایۀ نمادین (منزلت اجتماعی، تحصیلات و معلومات، استفاده از وسایل مدرن ارتباطی، سطح ارتباطات اجتماعی) کنشگر است؛ مفاهیمی که بهصورت متغیر در این پژوهش طرح شدهاند.
متغیرهای مستقل سطح مشارکت اجتماعی پاسخگویان، میزان استفاده از وسایل ارتباطجمعی در میان پاسخگویان، میزان ارتباط انسانی پاسخگویان، میزان تعلق اجتماعی پاسخگویان، سطح دینداری پاسخگویان، و متغیر وابسته یعنی موقعیت هویت (سنتی، سنتیـ مدرن، و مدرن) پاسخگویان در این جدولها درج شدهاند.
N; 380; 380 همچنین، نتایج نشان میدهند که میان متغیر میزان درآمد خانواده و سطح هویت دانشجویان رابطۀ خطی وجود ندارد و این فرضیه تأیید نمیشود.
جدول بالا نتیجۀ آزمون میان متغیر میزان مشارکت اجتماعی و سطح هویت را نشان میدهد.
بر این اساس، رابطۀ میان این دو متغیر در سطح 99 درصد معنیدار است؛ یعنی افزایش یک واحدی در میزان مشارکت اجتماعی افزایشی معادل 5/43 در سطح هویت مدرن را نشان میدهد.