Skip to main content
فهرست مقالات

قابلیت شکل‌گیری و ثبت حافظه جمعی در روند پاکسازی نقاشی‌های دیواری

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (25 صفحه - از 101 تا 125)

حافظه جمعی شامل چهار مرحله شکل گیری، ثبت، تداعی و انتقال است. نقش نقاشی­های دیواری­ به عنوان دلالت هویتی بسیاری از بناهای تاریخی، در دو مرحله اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. تحقیق حاضر با هدف بررسی دو مرحله قابلیت شکل گیری و ثبت حافظه جمعی در بنای تاریخی ارگ کریم خان در شیراز انجام شد. سؤال اصلی پژوهش این است که تاثیرات متقابل پاکسازی نقاشی­های دیواری تاریخی و قابلیت شکل­گیری و ثبت حافظه جمعی چگونه است؟ روش پژوهش ترکیبی (کیفی-کمی) است و جمع­آوری اطلاعات در دو مرحله مطالعات کتابخانه­ای و مطالعات میدانی صورت پذیرفته است. داده­ﻫﺎ از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیری مانوا(Manova)، ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل داده­ها نشان می­دهند که توجه به ابعاد مختلف پاکسازی در قالب توجه به هماهنگی و یکپارچگی نقاشی­ها، ارزش­های تاریخی، الحاقات و لایه برداری­ها، قدمت و اصالت نقاشی­ها، ارزش­های زیبایی­شناختی، نمادها و نشانه­های تاریخی، زنگار یا پاتین، دوره­های تاریخی مختلف نقاشی­های دیواری، میزان اتصلات قوی باگذشته و میزان حفظ هویت و اصالت نقاشی دیواری و ایجاد بستری مناسب جهت استمرار در بازدید از نقاشی­های دیواری و عکس برداری از نقاشی­های دیواری، قابلیت شکل­گیری و ثبت حافظه جمعی نسبت به یک نقاشی دیواری را تقویت می­کند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.