Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نقش داستان کوتاه در فرآیند آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان

نویسنده:

(18 صفحه - از 85 تا 102)

برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در هر مقطعی و متناسب با هر مطلبی، دستگاه و روش آموزشی خاصی ایجاب می کند. این دستگاه آموزشی با نگاه به نیاز زبان آموز شکل می گیرد. یک روش برای ایجاد انگیزه، کاربرد متون ادبی در کلاس درس برای زبان آموزان است؛ زیرا نثر ادبی، نثر خلاقانه ای در سویه های ساختاری و روایی است. در این بین داستان کوتاه با تکیه بر جنبه ارتباطی زبان، موقعیت هایی را می آفریند که هدفی فرهنگی و جامعه شناختی را در کنار آموزش واژگانی و دستوری دنبال میکند. داستان کوتاه ابزار بسیار مناسبی است که جریان فراگیری را به صورت عمیق در زبان آموز ایجاد می کند. بهره گیری از این شیوه ارتباطی، سبب میشود که مدرس بتواند به مباحثی فراتر از انتقال آموزه های اطلاعاتی زبان (ساختها و اشکال دستوری) بپردازد. در این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی پس از بررسی کلی روش های آموزش زبان به غیرفارسی زبانان به بیان اهمیت بهره گیری از داستان کوتاه می پردازیم. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در فرآیند آموزش زبان به غیرفارسی زبانان، با بهره گیری از ساختار داستان کوتاه در فرآیندی جذاب بدون پیچش های شعری و صورخیال دیگر متون ادبی، می توان عناصر فرهنگی، جامعه شناختی و واژگانی را به زبان آموزان منتقل ساخت.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.