Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان انگیزه دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی در یادگیری زبان فارسی

نویسنده:

(16 صفحه - از 103 تا 118)

یادگیری زبان به انگیزه نیاز دارد و انگیزه مهمترین عامل در یادگیری زبان به شمار می‌آید. از نظر متخصصان چهار نوع انگیزه وجود دارد: ۱. انگیزه ذاتی ۲. انگیزه بیرونی ۳ انگیزه سازگاری 4. انگیزه ابزاری. برای ایجاد انگیزش در پادگیرندگان زبان فارسی روش‌های بسیاری وجود دارد که به تعدادی از آن‌ها در اصل مقاله اشاره شده است. هدف این مطالعه بررسی و توصیف میزان انگیزه دانشجویان و فارسی آموزان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در یادگیری زبان فارسی است. در این تحقیق از روش توصیفی و مطالعه موردی استفاده شده است. جامعه نمونه تحقیق, ۵۷ دانشجو شامل ۳۳ زن و ۲4 مرد در مقاطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری بوده است. براساس پاسخ فارسی آموزان به سوالات پرسشنامه انگیزشی مشخص شده است که رویکرد پاسخ دهندگان مرد نسبت به زن مثبت تر بوده است و میزان پیوستگی پاسخ‌های مردان در قیاس با زنان بیشتر می‌باشد. میانکین انکیزه سازگاری ۳/۸۸ انکیزه ابزاری ۳/۷۷ انگیزه بیرونی 3/06 و انگیزه درونی ۳/۷۸ می‌باشد. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که انگیزه سازگاری اضراد برای بادگیری زبان فارسی بیشتر از انگیزه‌های دیگر است و انگیزه مردان برای پادگیری زبان فارسی بیشتر از انگیزه زنان است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.