Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رشد کمی و ارتقای کیفیت رشته زبان و ادبیات فارسی در نظام آموزش عالی ایران

نویسنده:

(31 صفحه - از 119 تا 149)

زبان فارسی سند هویت: معرف و مظهر دستاوردهای اندیشه فرهیخت‌گان ماست. از این رو توجه همه جانبه به تقویت رشته زبان و ادبیات فارسی در همه مقاطع تحصیلی و خصوصا نظام آموزش عالی مورد تاکید قراردارد. بر این اساس این رشته تقریبا در اکشر دانش‌گاه‌ها ارائه می‌شود. بررسی آماری تعداد دانشجویان آن نشان می‌دهد که بطورکلی در مقاطع ارشد ودکتری تعداد آنان نسبت به یک دهه پیش نزدیک به دو برابر سال های 94و95 کاهش شدیدی یافته است. بنابراین در بررسی روند کمی این رشته ، این سوال مطرح می‌شود که آیا در کنار تغبیرات رشد کمی. کیفیت این رشته از سطح مطلوبی برخوردار است؟ در این مقاله ضمن بررسی رشد کمی پذیرش دانشجو در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی طی ۱0 سال اخیر، به معرفی الگوی اعتبارسنجی و اهمیت و تفش آن در بهود و ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی پرداخته شده است. همجنین فراتحلیلی بر روی نتایج گزارش‌های ارزیابی درونی ۱۵ کروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد 17 ملاک ارزیابی در سطح مطلوب. ۳4 ملاک در سطح نسبتا مطلوب و ۲4 ملاک در سطح نامطلوب قرار دارد. بر این اساس اقدام منسجم جهت ارزیابی و ارتقای کیفیت گروه‌های آموزشی این رشته می‌پاید. از این رو در پایان مقاله راهکارهایی جهت استقرار نظام مناسب ارزیایی و تضمین کیفیت رشته زبان و ادبیات فارسی در دانش‌گاه‌های کشور ارائه شده است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.