Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر شوآب و شوآبشناسی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (30 صفحه - از 11 تا 40)

شوآب به‌عنوان یک متفکر تاثیرگذار در حوزه برنامه درسی در ایران چندان شناخته شده نیست. پاره‌ای اظهار نظرهای شنیده شده نیز حمایت از بدفهمی شوآب نزد صاحب­نظران برنامه درسی کشور دارد. بخشی از این وضعیت غیر قابل قبول معلول دشواری­هائی است که فهم دیدگاه عملی شواب با آن آمیختگی ذاتی دارد و سرمایه گذاری قابل توجهی برای درک مضامین عمیق آن لازم است. بخش دیگری از این وضعیت مرهون تلاش­هائی است که پاره­ای رقیبان نظری شوآب در عالم به راه انداخته­اند که هدف آن از میدان به در کردن رقیب بوده است. به هر روی خواه نظریه شوآب در میان جامعه علمی مطالعات برنامه­ درسی در ایران مقبولیت پیدا کند یا نکند، شناخت هر چه دقیق­تر آنچه او عرضه داشته است باید بااحساس مسئولیت علمی شناخته شود. عدم اهتمام در این زمینه، مانند غفلت از هر عرصه تاثیرگذار دیگر در قلمرو برنامه درسی، با موازین آکادمیک در تعارض قرار داشته و بالندگی رشته را دچار سکته و وقفه می‌نماید. نگارنده برای اینکه به سهم خود از شکل‌گیری این حادثه پیشگیری نموده باشد شوآب شناسی را در امتداد مقاله دیگری که بیش از یک دهه از انتشار آن می­گذرد به رشته تحریر درآورده است. نگارش این مقاله با الهام از پرسش­ها و ابهاماتی انجام گرفته است که می­توان آن‌ها را منشاء بدفهمی و بی‌توجهی به شوآب و نظریه او قلمداد کرد. مقاله از بخش­های متعددی تشکیل شده است. در بخش نخست مدعای نگارنده مبنی بر تمایز میان علائق شوآب در دو مقطع از حیات علمی و حرفه­ای او و به‌تبع آن شوآب متقدم و متاخر موردبحث قرار گرفته است. در بخش دوم که در باب پرکتیکال شوآب و نسبت آن با نظریه­ای نام گرفته، تلاش شده است کیفیت ملازمت و زیست مسالمت‌آمیز عملی شوآب با نظریه تبیین و تشریح گردد. در بخش سوم هدف نگارنده ارائه تصویری متفاوت از نسبت شوآب با نحله­های فکری و شخصیت­های اثرگذار دیگر در قلمرو برنامه درسی بوده است. در این بخش کوشش شده است شواب به‌عنوان پایه‌گذار یک پاردایم در برنامه درسی معرفی شود. بخش پایانی نوشتار به موضوع آرمان‌گرایانه بودن دیدگاه یا پارادایم عملی شواب اختصاص یافته است که نویسنده مواضع شواب را حامل نوعی آرمان‌گرائی ناگزیر ارزیابی کرده است.

Schwab is undoubtedly an influential curriculum thinker who is not very well known in this country. Some of the expressed views also، are problematic and signal misconceptions. Of course، part of this difficulty is due to complexities that surround Schwab’s ideas which require extensive mental investment to be deeply understood. Another reason for the expression of inaccurate views about Schwab is that his theoretical rivals have exercises whatever was needed to cover up his originality. Whether Schwab’s ideas will win popularity in the Iranian context or otherwise، understanding his views is a professional necessity and an exigency for the development of the field. The author، therefore، is trying to pay his dues in this respect. This article is the author’s second attempt which takes place after the first article was published about a decade ago. The inspiration for writing this article came from the questions and uncertainties which I think culminate in misconceptions and the unacceptable disregard of proposals set forth by Schwab. Sections comprising this article are: Schwab number one and number two، the relationship between Practical and Theoretical، Schwab’s relation to different estanblished views in curriculum field. Finally، the author argues in favor of a reading that puts Schwab in the place of a paradighm presenter which condones idealism of a particular type.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.