چکیده:
با استفاده از حکمت عملی شواب، این مقاله که حاصل یک تحقیق کیفی و راهبرد پدیدارنگاری است، به بررسی مبانی و مدل توسعه دانش عملی معلمان میپردازد. بر اساس نتایج این تحقیق، دانش عملی به اعتقادات، عادات و رفتارهای اطلاق میشود که عمدتا حاصل تجربیات حرفهای و شخصی معلمان است که آنها را قادر میسازد تا کارشان را بهخوبی در کلاس درس انجام دهند. یافتهها نشان میدهد که دانش عملی معلمان طی یک چرخهی مداوم توسعه پیدا میکنند. به لحاظ معرفتی، استدلالهای متناظر با فعالیتهای مرتبط با دانش عملی بیانگر دو جایگاه معرفتی خاص است: دانش پرکسیال و دانش قابل اجرا. هر کدام از این مقولههای وزن معرفتی متفاوتی دارند و برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت کلاس درس مورد استفاده قرار میگیرند.
Using a qualitative approach and phenomenography، this paper addresses the foundations and model of teachers’ practical knowledge. Schwab practical wisdom was used as a theoretical basis to gain insights into the problem. In this research، practical knowledge is defined as teachers’ personal professional beliefs، habits and actions that helps them do their tasks in sound and effective ways. Findings showed that teachers’ practical knowledge was developed in a continuous cycle. Epistemologically، teachers’ justifications associated with their practical knowledge found to have two significant epistemic statuses: paraxial knowledge and practicable knowledge. Each of these cases embedded with different epistemic weights and was used to cope with different classroom situations.