Skip to main content
فهرست مقالات

از دیسیپلین محوری به سوی عمل گرایی: مروری بر سیر تحول آراء شوآب

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 159 تا 176)

یکی از راه­های درک و دریافت بهتر از اندیشه­ها و آراء یک صاحب­نظر علمی، بررسی آن افکار و ایده­ها در بستری زمانی است. در طول تاریخ، اندیشمندان بسیاری را می­توان سراغ گرفت که به مرور زمان و طی آشنایی با نظریات جدیدتر و پی بردن به نتایج پیشین اندیشه­های خود، به تغییر در مواضع علمی خود روی آورده­اند، تا جایی که لازم است به هنگام صحبت از اندیشه­های آن شخصیت­های علمی به زمان تاریخی بیان شدن ایده­هایشان نیز اشاره گردد. این نوشتار با هدف بررسی تحولات تاریخی در افکار و ایده­های جوزف شوآب، یکی از شخصیت­های برجسته­ی حوزه­ی تخصصی برنامه درسی، به رشته­ی تحریر درآمده است تا بدان وسیله زمینه­ساز درک و دریافت بهتری از او و اندیشه­هایش باشد. بر این اساس، دو جهت­گیری اساسی شوآب، یعنی دیدگاه­های دیسیپلین­محوری و عملی در برنامه­ درسی، مورد بحث قرار گرفته و در پایان به جمع­بندی و نتیجه­گیری از این بررسی پرداخته شده است.

One way to get a better understanding of thoughts and ideas of a scientific expert، is investigating his/her opinions in a historical context. Throughout history، there were many theorists who have changed their positions because of facing new orientations and seeing the results of their previous ideas. So، when researchers discuss views of those thinkers، it is essential to consider the date of their ideas. This article aims to review the historical development of the ideas of Joseph Schwab، one of the leading figures in the professional field of curriculum، thereby leading to a better understanding of his ideas and perspectives. Aaccordingly، two main perspectives of Schwab- the discipline perspective and practical perspective in curriculum field- are discussed. At the end، the summary and conclusions of this study are discussed.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.