چکیده:
معلمان در مرحله اجرای برنامه درسی تنها مجری صرف نیستند، بلکه بر اساس باورها و تلقیهای خود از شناخت، یادگیری و تفکر تا حد امکان بر اجرای برنامه درسی مستند و مکتوب تاثیر میگذارند. ارزشیابی توصیفی یکی از نوآوریهایی است که در دهه اخیر در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران به اجرا گذاشته میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای معرفتشناختی معلمان دوره ابتدایی و میزان اعتقاد به استفاده ازارزشیابی توصیفی دربین آنها است. روش این پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است وجامعه آماری آن شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان که درسال تحصیلی 91-1390 تعدادآنها 5060نفر بوده است. برای انتخاب نمونه ازاین جامعه روش طبقهاین سبتی بهکاررفته است وازشش ناحیه آموزشی به نسبت جمعیت معلمان و باتوجه به حجم نمونه پژوهش،نمونههاانتخاب و تعداد آنها 384 نفر بودهاست. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات مربوط به باورهای معرفتشناختی از پرسشنامه 63 گویهای استاندارد شومر و برای بخش ارزشیابی توصیفی از پرسشنامه محقق ساخته 28 گویهای استفاده شده است. روایی و پایاییپرسشنامه استاندارد با استفاده از پژوهشهای متعدد داخلی و خارجی مدنظر قرار گرفته است ولی روایی پرسشنامه محقق ساخته با استفاده نظرات ده نفر از متخصصان علوم تربیتی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرانباخ به میزان 92/0 بهدست آمده است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون F و آزمون تعقیبی دانکن تحلیل شده و نشان میدهد؛بین باورهای معرفتشناختی خام معلمان واستفاده ازارزشیابی توصیفی رابطه17/0-امابین باورهای معرفتشناختی مترقی واستفادهازارزشیابی توصیفی رابطه34/0+وجوددارد. همچنین نتایج نشاندادکه جنسیت معلمان باباورهای معرفتشناختی واستفادهازارزشیابی توصیفی رابطه ندارد. بهعلاوه نتایج آزمونF،نشاندادکه بین باورهای معرفتشناختی واستفاده ازارزشیابی توصیفی برحسب میزان تحصیلات تفاوت وجود دارد و معلمان دارای سطح تحصیلات کارشناسی ارشد بیش از سطوح پایینتر به استفاده از ارزشیابی توصیفی اعتقاد دارند.
Abstract: The teachers are not mere curriculum implementers, but by their beliefs about cognition, knowing and learning, the curriculum could be affected. Descriptive evaluation is one of the important innovations that has been implemented at primary level of Iran’s education system. Main purpose of this research is to investigate the relationship between teacher's epistemological beliefs and their attitudes toward using descriptive evaluation. Research method is correlation and the research population are Isfahan primary teachers (N=5060) from six educational regions. For selecting research sample, categorized sampling method is used and 384 teachers are selected. For data gathering, Two questionnaires were used; schommer's standard questionnaire for epistemological beliefs and a researcher-made questionnaire for attitudes toward descriptive evaluation. For analyzing data, pearson correlation method, F, T and Dankan test were used. The results showed that the correlation between the row epistemological beliefs of the teachers and their attitudes toward using descriptive evaluation was -0/17, and correlation between the advanced epistemological beliefs of teachers and attitudes toward using descriptive evaluation was +0/34. This research also showed that teacher's gender is not related to using or not using descriptive evaluation. However attitudes toward using descriptive evaluation were differed among the teachers based on their academic degrees.