Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش انتقادی: رویکردی کارآمد در تهیه و تدوین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 151 تا 178)

اهمیت کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی در نظام­های آموزشی انکارناپذیر است. در این بین، به دنبال طرح رویکردهایی انتقادی در حوزه زبانشناسی­کاربردی، عرضه کتاب‌های تدوین شده در کشورهای انگلیسی­زبان موسوم به مرکز به کشورهای غیرانگلیسی زبان موسوم به حاشیه، با بحث­هایی جدی همراه شده است. ناسازگاری­های فرهنگی و اجتماعی بین محتوای این آثار با باورهای فرهنگی و اجتماعی کشورهای مصرف­کننده سبب شده تا این کتاب‌ها نه صرفا منبعی برای آموزش واژگان و دستور، بلکه کالاهایی با بار فرهنگی، معرفی گردند. با توجه به اهمیت این موضوع در جامعه ایران که با کاستی­هایی جدی در تدوین و انتخاب کتاب‌های درسی در نظام آموزش رسمی و غیررسمی روبروست و نیز با توجه به اهمیت زبان انگلیسی و پرهیز از هرگونه مواجهه منفعلانه در رد یا پذیرش بی چون و چرای آن، در این مقاله در چارچوب رویکرد انتقادی با ارائه راهکارهایی کاربردی، با تاکید بر دو مولفه محتوا و ساختار، توسل به آموزش انتقادی در تدوین کتاب‌های درسی به عنوان یکی از شیوه­های کارآمد متناسب با فضای جامعه ایران و تامین‌کننده نیازهای فراگیران پیشنهاد می­گردد.

Abstract: The importance of English language teaching textbooks in educational systems is inevitable. In this situation, following the appearance of some critical approaches in the field of applied linguistics, the introduction of books developed in English-speaking countries known as Center to non-English speaking countries known as Periphery, has led to forming some challenging debates. Their cultural and social inconsistency with the cultural and social beliefs of the consumers has led to a situation in which they are known not only as sources of vocabulary and grammar learning, but commodities with cultural loads. Due to the importance of this issue in Iran that is faced with serious shortcomings in selecting and developing textbooks as well as the importance of English in the world and avoiding any passive encounter with English in categorical acceptance and rejection of this language, in this paper, through the framework of critical pedagogy, insisting on two components of content and structure, resorting to critical pedagogy in textbook development as an effective method is introduced. It is maintained that this proposed framework is consistent with the Iranian society and meets the learner's needs.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.