چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رویکردی مناسب برای ادغام علم و فناوری نانو، در برنامههای درسی مدرسهای است. در این پژوهش، رویکردهای سازماندهی محتوای علم و فناوری نانو در برنامههای درسی مدرسهای چند کشور پیشرو در این زمینه، مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی نشان داد که رویکرد غالب برای این کار، رویکردی تلفیقی است که بسته به تعداد رشتههای درگیر در فرآیند تلفیق، بعضیها از نوع تلفیق چندرشتهای و بعضی دیگر، میانرشتهای هستند.
رویکرد تلفیق چند رشتهای بهعنوان رویکردی مناسب برای ادغام علم و فناوری نانو با برنامههای درسی شیمی، فیزیک و زیستشناسی پیشنهاد شده است.
The main purpose of this paper, is to suggest an appropriate approach for including nano science and technology in school curriculum. To fulfill this goal, a number of countries that have included nano science and technology into their school curricula were studied. The study showed that the two kinds of curriculum integration approaches of multidisciplinary and interdisciplinary is promising for this inclusion. However, due to the some limitations associated with teachers and curriculum developers in this field, the multidisciplinary approach for integration of nano science and technology into chemistry, physics and biology courses, found to be an appropriate approach for curriculum development in this regard. Thus, the research findings suggest that to facilitae the inclusion of nano science and technology into the senior high school curriculum in Iran, the natural science courses of chemistry, physics and biology courses could serve the purpose right.