Skip to main content
فهرست مقالات

مدلی برای حرکت از توسعه حرفه ای به یادگیری حرفه‌ای معلمان ریاضی متوسطه در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (36 صفحه - از 35 تا 70)

هدف این مقاله، طراحی مدلی برای حرکت از توسعه حرفه­­ای (PD) به یادگیری حرفه­ای (PL)معلمان ریاضی دوره متوسطه در ایران بود. ابتدابه استناد ادبیات پژوهشی این حوزه، از ترکیب مدل خطی کرینر و زتمیر (2011) برای PD و مدل خطی یاورسکی (2003) برای PL ، یک مدل دوبعدی با 12 مولفه تهیه شد. سپس در مراحل مختلف پژوهش، این مدل به تدریج جرح و تعدیل شد تا به مدل نهایی با نه مولفه رسید تا با ویژگی­های معلمان ریاضی در ایران متناسب شود. مولفه­های مدل نهایی عبارتند از تلفیق محتوا و روش، همکاری معلمان با یکدیگر، حمایت­های داخلی و خارجی، شانیت حرفه­ای معلمان ریاضی، نقش آموزشگران معلمان ریاضی در یادگیری حرفه­ای معلمان ریاضی و نقش تعامل بین آن­ها در رشد و توسعه فردی معلمان ریاضی.

The purpose of this study was to design a transitional model from professional development (PD) of secondary mathematics teachers to their professional learning (PL). At the first stage of the study, a two dimensional model with 12 components was designed, using a linear model of PD by Krainer & Zehetmeier (2011) and another one for PL by Jaworski (2003). At the next stage, the new two-dimensional components were modified and at the end, a model was developed with nine components including integration of content & pedagogy, teachers’ cooperation with each other, internal and external support, the professional status of mathematics teachers, the role of teachers’ educators in teachers’ PL and finally, the effect of the interaction between teachers and educators in teachers’ PL.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.