چکیده:
هدف این مقاله، طراحی مدلی برای حرکت از توسعه حرفهای (PD) به یادگیری حرفهای (PL)معلمان ریاضی دوره متوسطه در ایران بود. ابتدابه استناد ادبیات پژوهشی این حوزه، از ترکیب مدل خطی کرینر و زتمیر (2011) برای PD و مدل خطی یاورسکی (2003) برای PL ، یک مدل دوبعدی با 12 مولفه تهیه شد. سپس در مراحل مختلف پژوهش، این مدل به تدریج جرح و تعدیل شد تا به مدل نهایی با نه مولفه رسید تا با ویژگیهای معلمان ریاضی در ایران متناسب شود. مولفههای مدل نهایی عبارتند از تلفیق محتوا و روش، همکاری معلمان با یکدیگر، حمایتهای داخلی و خارجی، شانیت حرفهای معلمان ریاضی، نقش آموزشگران معلمان ریاضی در یادگیری حرفهای معلمان ریاضی و نقش تعامل بین آنها در رشد و توسعه فردی معلمان ریاضی.
The purpose of this study was to design a transitional model from professional development (PD) of secondary mathematics teachers to their professional learning (PL). At the first stage of the study, a two dimensional model with 12 components was designed, using a linear model of PD by Krainer & Zehetmeier (2011) and another one for PL by Jaworski (2003). At the next stage, the new two-dimensional components were modified and at the end, a model was developed with nine components including integration of content & pedagogy, teachers’ cooperation with each other, internal and external support, the professional status of mathematics teachers, the role of teachers’ educators in teachers’ PL and finally, the effect of the interaction between teachers and educators in teachers’ PL.