Skip to main content
فهرست مقالات

باورهای جنسیتی مرتبط با ریاضی در ذهن دانش‌آموزان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 117 تا 132)

هدف مقاله حاضر، بررسی باورهای دانش­آموزان در مورد ماهیت حوزه ریاضی از منظر جنسیت (مردانه، زنانه، خنثی) از طریق وجود یا نبود تفاوت جنسیتی در پاسخ­های دانش­آموزان بود. بدین منظور، مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی توسط 400 نفر (200 نفر دختر و 200 نفر پسر) از دانش­آموزان دبیرستانی شهرستان جیرفت در رشته­های ریاضی و تجربی تکمیل شد. برای تحلیل داده­های حاصل از پرسشنامه از آزمون­های من­ویتنی، خی دو و t گروه­های مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بودند که ریاضی از نظر این دانش‌آموزان، یک حوزه مردانه است و در پاسخ­های دانش­آموزان، این نگاه مشهود بود. همچنین نتایج نشان دادند که نظرات دختران و پسران در مورد برخی از گویه­های پرسشنامه با هم متفاوت است. با توجه به این که ریاضی از نظر دانش­آموزان شرکت کننده در پژوهش حاضر، یک حوزه مردانه به حساب آمده است، لازم است معلمان و آموزشگران ریاضی، اقداماتی را جهت اصلاح چنین باورهایی انجام دهند.

The aim of the present study is Evaluation of student's beliefs about gender roles in Mathematics and their view on the types of mathematical fields (masculine, feminine, and neutral). For this purpose, Mathematics Educational Belief Scale (MEBS) completed by 400 high school students (200 girls and 200 boys) in Jiroft (a city in the Sought of Kerman Province) who were selected by using cluster sampling method. For the data analysis that collected via MEBS, Mann-Whitney, chi-square, t single group and t test fot two independent groups were used. The results suggest that from these students’ perspective, mathematics is a male domain, and there are gender differences in student's responses. According to the findings of the current study, we suggest that mathematics teachers and mathematics educators could intervene to female students’ beliefs about mathematics as a male – dominated discipline.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.