چکیده:
هدف مقاله حاضر، بررسی باورهای دانشآموزان در مورد ماهیت حوزه ریاضی از منظر جنسیت (مردانه، زنانه، خنثی) از طریق وجود یا نبود تفاوت جنسیتی در پاسخهای دانشآموزان بود. بدین منظور، مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی توسط 400 نفر (200 نفر دختر و 200 نفر پسر) از دانشآموزان دبیرستانی شهرستان جیرفت در رشتههای ریاضی و تجربی تکمیل شد. برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از آزمونهای منویتنی، خی دو و t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بودند که ریاضی از نظر این دانشآموزان، یک حوزه مردانه است و در پاسخهای دانشآموزان، این نگاه مشهود بود. همچنین نتایج نشان دادند که نظرات دختران و پسران در مورد برخی از گویههای پرسشنامه با هم متفاوت است. با توجه به این که ریاضی از نظر دانشآموزان شرکت کننده در پژوهش حاضر، یک حوزه مردانه به حساب آمده است، لازم است معلمان و آموزشگران ریاضی، اقداماتی را جهت اصلاح چنین باورهایی انجام دهند.
The aim of the present study is Evaluation of student's beliefs about gender roles in Mathematics and their view on the types of mathematical fields (masculine, feminine, and neutral). For this purpose, Mathematics Educational Belief Scale (MEBS) completed by 400 high school students (200 girls and 200 boys) in Jiroft (a city in the Sought of Kerman Province) who were selected by using cluster sampling method. For the data analysis that collected via MEBS, Mann-Whitney, chi-square, t single group and t test fot two independent groups were used. The results suggest that from these students’ perspective, mathematics is a male domain, and there are gender differences in student's responses. According to the findings of the current study, we suggest that mathematics teachers and mathematics educators could intervene to female students’ beliefs about mathematics as a male – dominated discipline.