Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی در رویکردها و روش‌های فارسی آموزی در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 5 تا 22)

این نوشته، مختصری از پژوهش در قلمرو آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان رسمی و ملّی در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این تحقیق، رویکرد و روش‌های آموزش زبان فارسی در گام نخست زبان‌آموزی بررسی شده است؛ از این رو، به اولین مرحله‌ی آموزش رسمی و برنامه‌ی آموزش فارسی توجه نموده، تنها به بررسی کتاب‌های فارسی اول دبستان پرداخته‌ایم. نخست، مقصود از رویکرد بیان شده، انواع رویکرد زبان­آموزی در تاریخ آموزش زبان فارسی از گذشته تا کنون به دست داده شده است. سپس روش‌های آموزش الفبا یا نشانه‌های زبان فارسی در مرحله‌ی نخست آموزش و یادگیری بررسی و تبیین شده، از دید روان شناسی و زبان شناسی مورد تامل قرار گرفته است. سرانجام، ضمن بازشناسی رویکردها و روش‌های فارسی آموزی، روش مناسب‌تر آموزش زبان فارسی و رویکرد ویژه‌ی نظام آموزش رسمی امروز ایران نیز معرفی شده است.

Abstract: This study investigates the approaches for teaching and learning Persian language as the official and national language in the educational system of Iran. In this research، approaches and methods of Persian language teaching have been examined for the basic level of language teaching. Hence، only the first grade of Persian language teaching textbook has been studied. First، the purpose of approaches has been expressed and then different kinds of approaches foe teaching Persian language in the history of Persian teaching have been presented. In the next step the methods of teaching the alphabet or signs and symbols of Persian language been reviewed and explained from the perspective of psychology and linguistics for the first stage of teaching and learning Persian language. Finally، some suggestions and recommendations are provided for improving the future methods and approaches.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.