Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی، اجرای آزمایشی و اعتباربخشی آزمون های مبتنی بر نقشه مفهومی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 63 تا 82)

امروزه ارزشیابی از ساختار شناختی فراگیران بخش مهم و رو به گسترشی از پژوهش‌های سنجش تحصیلی را شامل می‌شود. یکی از پرکاربردترین شیوه‌های سنجش ساختار شناختی، آزمون‌های مبتنی بر نقشه مفهومی هستند. هدف از تدوین این مقاله طراحی، اجرای آزمایشی و اعتباربخشی آزمون‌های مبتنی بر نقشه مفهومی در متن‌های درسی فارسی است. در این پژوهش ابتدا چگونگی طرح چهار نوع آزمون مبتنی بر نقشه مفهومی (ترسیم آزاد، ترسیم هدایت شده، تکمیل آزاد و تکمیل هدایت شده ) تشریح می‌شود. سپس به چگونگی اجرای آزمون‌ها پرداخته می‌شود که در این پژوهش این آزمون‌ها در بین یک نمونه 221 نفری از دانش‌آموزان سال دوم متوسطه رشته علوم تجربی شهر تبریز که در هشت کلاس حضور داشتند، اجرا شد. در گام آخر در مورد نتایج اعتباربخشی این آزمون‌ها بر اساس شاخص‌های روایی محتوایی، روایی ملاکی، روایی افتراقی و پایایی نمره گذاران ارائه می‌شود. یافته‌های کیفی پژوهش نشان دادند که طراحی و اجرای آزمون‌های مبتنی بر نقشه مفهومی در متن‌های درسی فارسی امکان‌پذیر می‌باشد. یافته‌های کمّی نیز نشان دادند که این آزمون‌ها از روایی محتوایی بالایی برخوردار هستند. همچنین نمرات حاصل از این نوع آزمون‌ها دارای مقادیر متفاوت همبستگی ( با مقدار متوسط 50/0 ) با یک آزمون چهارگزینه‌ای بودند (روایی ملاکی). همچنین همه آزمون‌های نقشه مفهومی به‌خوبی از عهده تشخیص تفاوت بین نمرات دو گروه تحصیلی بالا و پائین برآمدند(روایی افتراقی). دیگر نتایج نشان دادند که ضریب توافق نمره گذاران آزمون‌های نقشه مفهومی در حد بالایی است(پایایی نمره گذاران).

Abstract: Evaluation of learners’ cognitive structure is a growing and important part of academic evaluation research. One of the most commonly used methods to measure cognitive structure is concept map-based tests. The purpose of this research is to design، implement، and validate the concept map-based tests in Persian textbooks. First، four types of concept map-based tests (free drawing، the leaded drawing، the free complete، the leaded complete) were presented. The tests were implemented among a sample of 221 students of secondary school students that participated in eight experimental classes in Tabriz، Iran. In the next step، the tests were validated these based on indexes of content validity، criterion validity، and differential validity and inter raters’ reliability. The qualitative findings indicated that the Persian textbooks include the potential for concept map-based tests. The findings also showed that these tests have a high content validity. The results of these tests have different values of correlation (average value of. 50) with multiple-choice tests (criterion validity). Furthermore، the tests detected a difference between high achievers students and low achievers ones (differential validity). According to the obtained results، the coefficients of scoring agreement in concept maps tests were high (inter raters’ reliability).


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.