Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر درج کسره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اضافه بر سرعت و درک خواندن متون فارسی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (30 صفحه - از 83 تا 112)

در این مقاله نشان داده ‌می‌شود که وارد کردن نشانه­ای برای کسره‌ی اضافه در زنجیره‌ی خط فارسی، چگونه بر سرعت و درک خواندن تاثیر می‌گذارد. بر ­­این اساس از مدل­های پردازش خواندن و نیز اصول تقطیع در بررسی متن حاوی تتابع اضافات استفاده شده است تا نتایج بر مبنایی کاملا علمی ارائه گردد. با استفاده از روش شبه‌آزمایشی سرعت خواندن در ده آزمودنی بررسی و میزان آن از طریق فرمول نیوتن محاسبه شد. نتایج به گونه­ای واضح بالا رفتن سرعت خواندن را در مواردی که کسره‌ی اضافه در متن نوشتاری درج گردیده بود تائید کرد. عدم درج کسره‌ی اضافه در جمله‌ی دارای تتابع اضافات که از نوع جملات کوچه‌باغی و مبهم است، مشکلاتی را در روان‌خوانی ایجاد می­­­­­کند؛ در چنین شرایطی علاوه بر فرایند تقطیع، فرایند­های بازتحلیل و ترمیم به فرایند­های پردازش اضافه می­گردند. همین عامل مهمترین دلیل در کاهش سرعت درک خواندن است زیرا زمان بیشتری برای پردازش صرف می‌شود. برای نشان دادن این موضوع، نمودار درختی عباراتی که دارای تتابع اضافات بودند در حالت­هایی که این عبارات بدون درج کسره تقطیع شده بودند ترسیم گردید تا به گونه­ای شماتیک تقطیع، بازتحلیل، و ترمیم آن‌ها مشخص گردد. در نهایت جملات مورد بحث را به همراه نمودار درختی آن‌ها بررسی نمودیم و نشان دادیم چگونه فقدان کسره‌ی اضافه موجب بروز ابهام می‌شود، فرایند درک را مختل می­کند، و سرعت آن را کاهش می‌دهد.

Abstract: The present study seeks to examine whether the insertion of a symbol for Kasre-ye Ezâfeh in Persian written sequences affects the speed of reading and reading comprehension. Therefore، in order to have a scientific base، some texts containing tatâboɁ-e ezafât were examined by availing from the processing models of reading and parsing principles. The speed of reading of 10 examinees was examined by applying quasi-experimental method and Newton’s Formula. The results indicated the improvement in speed when Kasre-ye ezâfeh was inserted into the text. The lack of this element in the garden-path sentences including tatâbo-Ɂe ezafât brings about some disfluencies; in this case one needs to add reanalysis and repair processes to the parsing. These added processes are the most important causes in the reduction of the speed of reading comprehension because much more time is needed for processing the written sequences. To show this، the phrase markers of some sentences including tatâboɁ-e ezafât were drawn while they were parsed with and without the insertion of the symbol for Kasre-ye ezâfeh to represent the parsing as well as the reanalysis and repair processes iconically. Finally، the sentences in question were studied along with their phrase markers which showed how ambiguity emerged when no symbol for Kasre-ye ezafeh was inserted and how the lack of this symbol distorted reading comprehension and reduced the speed.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.