Skip to main content
فهرست مقالات

توزیع و استمرار واژه های هدف کتاب فارسی دوم ابتدایی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 113 تا 128)

هدف این تحقیق بررسی چگونگی توزیع و استمرار واژه‌های هدف در کتاب‌های درسی بخوانیم و بنویسیم پایه دوم ابتدایی است، تحقیق از نوع توصیفی و روش آن تحلیل محتوای کمی است، نتایج نشان می‌دهد فراوانی واژه‌های هدف در دروس مختلف از منطق خاصی تبعیت نمی‌کند به‌گونه‌ای که میانگین واژه‌های هدف در چهار درس اول کتاب 75/28 و در چهار درس وسط (دروس 9 تا 12) با یک واژه کاهش 52/27 و چهار درس آخر با 23 واژه افزایش 75/50 واژه هدف می‌باشد. همچنین از 604 واژه هدف کتاب‌های بخوانیم و بنویسیم، 04/8% واژه، هیچ بسامدی ندارند و 31/53% واژه‌های هدف بین 1 تا 4 بار تکرار شده‌اند و بقیه واژگان هدف بیشتر از چهار بار تکرار شده‌اند. بررسی ارزش بسامدی واژه‌های هدف نشان می‌دهد که تنها 30 واژه هدف 99/4% در همه‌ی دروسی که فرصت بروز داشته‌اند حداقل یک‌بار ظهور پیداکرده‌اند، و 35/45% واژه‌های هدف یعنی 274 واژه فقط بین 01/0 تا 09/0 فرصت بروز، ظاهرشده‌اند.

The present study aims to investigate the manner of distribution of the keywords in reading and writing textbooks of second grade. This study is conducted within a descriptive and quantitative framework. The results of this study showed that the distribution of the target keywords does not follow a logical pattern. According to the results، the average frequencies of these words were 28. 75% for lessens 1-4، 27. 52% for lessons 9-12 (reduction of one keyword)، 50. 75% for last four lessons (including 23 added keywords). In addition، from 604 target words used in this book. No consistency value was obtained for 8. 04% of the words and 53. 31% of the words were only repeated 1 to 4 times and the remaining words were repeated more than 4 times. The consistency values of the target words indicated that only 30 words appeared 4. 99% in the book and %45. 35 of the words (274 words) merely appeared between 0. 01- 0. 09 times.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.