Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه باورهای معرفت‌شناختی و جهت‌گیری‌های تدریس معلمان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 45 تا 70)

هدف اصلی این تحقیق شناسایی باورهای معرفت‌شناختی و جهت‌گیری‌های تدریس معلمان دوره متوسطه استان خراسان رضوی (14643=N) که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تدریس بودند و تبیین رابطه بین این باورها و جهت‌گیری‌ها بود. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه باورهای معرفت‌شناختی شومر (1998) و پرسشنامه اصلاح‌شده جهت‌گیری‌های تدریس ساموئلوویچ (1999) از 403 نفر از معلمان جمع‌آوری و تحلیل شد. نتایج نشان داد 53% معلمان دارای باورهای معرفت‌شناختی خام و 55% دارای جهت‌گیری تدریس- محور هستند و بین باورهای معرفت‌شناختی و جهت‌گیری‌های تدریس آن‌ها همبستگی معنی‌دار متوسط منفی وجود دارد.

The primary purpose of this study was to identify the epistemological beliefs and orientations toward teaching and to explain the relation between them among secondary school teachers in Khorasan Razavi province (N=14643) who were teaching in 2010-11 academic year. By using Schommer Epistemological Questionnaire (1998) and Samuelowicz’s revised Orientations toward Teaching Questionnaire (1999). This study was conducted through survey technique on 403 teachers. The results showed that 53% of teachers hold naïve epistemological beliefs and 55% of them follow the teaching-centered orientation, and there was a significant negative relationship between their epistemological beliefs and orientations toward teaching.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.