چکیده:
هدف پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول علمی قصد شده مربوط به عنصر اهداف در درس تفکر و پژوهش پایه ششم بوده است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن از نوع پیمایشی است. اطلاعات بهصورت کمّی و کیفی (ترکیبی) جمعآوری شد. جامعه آماری بخش کمّی، مدرسان، مولفان، کارشناسان و معلمان در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری بوده است. برای انتخاب نمونه، چون جامعه آماری مدرسان و مولفان محدود بود، بنابراین از طریق سرشماری اقدام و از همه آنها نظرسنجی به عمل آمد (44 نفر). برای بقیه گروهها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده و به ترتیب، 18 و 264 نفر انتخاب شد. در بخش کیفی، از 95 کلاس درس مشاهده و با 180 نفر از کارشناسان، مدرسان و معلّمان مصاحبه هدفمند، انجام گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده گردآوری شد. برای تعیین روایی، از روایی محتوا و روایی سازه استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ، پایایی مشاهدهها از روش پایایی مشاهدهگر مربوط به ملاک و برای پایایی مصاحبهها به روش پیادهسازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه شوندگان عمل شد. طبق نظر معلّمان و کارشناسان تا حدودی (55/3=، طبق نتایج مشاهدهگران در حد کم (80/2=)، اصول علمی قصد شده مربوط به عنصر اهداف، در درس تفکر و پژوهش بکارگیری شده است.
This study investigated the intended scientific principles from objectives in (TAR) course in the sixth grade. This study was conducted within an applied framework through the survey method. The data were collected through a mixed method quantitatively and qualitatively. The statistical population included instructors¡ writers¡ experts¡ and teachers in Isfahan and Chaharmahal and Bakhtiari provinces. Since the size of population for instructors and writers was small all of them were included as the sample (44 individuals). The samples for other groups were selected through stratified random sampling and finally 18 and 264 individuals were selected for the experts and teachers groups¡ respectively. In the quantitative phase¡ 95 classes were observed and 180 individuals were purposefully interviewed face to face through a semi-structured method. The data were gathered through questionnaire¡ interviews¡ and observations. The validity of the instruments was evaluated through content and construct validity. The reliability indexes of the questionnaires were measured by Cronbach''s alpha which were.86¡.81¡ and.80¡ respectively. The results showed that the intended scientific principles related to objectives were considered in thought and research course at a relatively high level (=3.55¡ p≤0.05) according to the experts and at a lower level (=2.80¡ p≤0.05) according to the observers.