چکیده:
هدف این مقاله، بررسی و مقایسه نحوه ارزشیابی در " برنامه
درسی تفکر و پژوهش در پایه ششم ابتدایی" با برنامه فلسفه برای
کودکان است. به منظور تحقق این هدف، سولات پژوهش در دو
حیطه ارزشیابی در برنامه درسی تفکر و پژوهش در پایه ششم ابتدایی
ایران و ارزشیابی برنامه درسی فلسفه برای کودکان و وجوه قوت و
ضعف آنها در زمینه ارزشیابی موردبررسی قرارگرفته است. در ایفن
پژوهش پنج مقوله یعنی، فلسفه ارزشیابی، اهداف ارزشیابی،
روشها ارزشیابی، ابزار ارزشیابی و ارزشیابیک نندگان در دو برنامه
مورد مقایسه قرار گرفتند. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای
درسی تفکر و پژوهش ششم ابتدایی ایران و راهنما آنهاست که در
سال 1391 توسط دفتر تالیف و تدوین کتب درسی تهیه شده است و
همچنین پژوهش قائدی و دیباواجاری(1390) در خصفو نحفوه
ارزشیابی برنامه فلسفه برا کودکان با عنوان "پیشنهاد چارجوبی
برای ارزشیابی برنامه درسی فلسفه برای کودکان" میباشد. ابزار
مورداستفاده در این پژوهش اسناد، مفدار و کتابهای مربو طه
برنامه درسی تفکر و پژوهش ایران و برنامفه فلسفه برای کودکان
است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کیفی است که به مقایسه نحوه
ارزشیابی دو برنامه مذکور پرداخته است. نتایج نشان میدهد علیرغم
آنکه مشابهت هایی بین دو برنامه از جهت ارزشیابی وجود دارد اما در
زمینه کمی یا کیفی بودن، فرآیندمحور یا هدف محور بودن، انواع
روشهای ارزشیابی، ابزار ارزشیابی و ارزشیابی کنندگان با یکدیگر
تفاوت دارند.
A comparative evaluation study in thinking and research textbook of sixth grade primary schools and Philosophy for children (P4C) program. Although Ghaedi & Dibavajari (1390) proposed evaluation of philosophy curriculum for last six years in primary school has not been aimed at usage in primary curricula¡ a comparison of the two could reveal some insights into the latter. To this end¡ all aspects of the curriculum¡ i.e. goals¡ contents¡ teaching methods¡ and evaluation approaches¡ as documented in the thinking and research text books for the Iranian 6th grade¡ were compared to those covered in Ghaedi & Dibavajari present study and its guide. Using these data sources¡ the four aspects of the curriculum are described¡ interpreted¡ contrasted¡ and compared. Results show that despite some differences between the two curricula¡ the thinking and research text book can be modified in order to achieve the same results that P4C curriculum has achieved in different countries. On the other hand¡ considering difficulties with which thinking and research text book curriculum has been faced¡ P4C curriculum can also be modified in order to fit the Evaluation system.