Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر آموزش معلمان بر اثربخشی درس تربیت بدنی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 61 تا 86)

هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش بر اثربخشی درس تربیت­بدنی بود. روش تحقیق نیمه تجربی و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان کلاس­های اول، دوم و سوم ابتدائی آموزش و پرورش تهران بودند که با شیوه نمونه­گیری در دسترس در انتخاب مناطق آموزش و پرورش و مدارس ابتدائی و نیز با شیوه نمونه­گیری غیرتصادفی داوطلبانه، 36 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب‌شده و به سه گروه تقسیم شدند و در یک برنامه آموزشی از قبل طراحی­شده شرکت کردند. جمع­آوری داده­ها از طریق ثبت مدت‌زمان صرف شده برای فعالیت‌های مختلف یک کلاس درس تربیت­بدنی جهت تعیین میزان اثربخشی اجرای برنامه آموزش معلم و نیز مصاحبه به‌منظور درک باورهای معلمان از برنامه آموزش معلم و درک وضعیت آموزش خود و همچنین درک باورهای دانش­آموزان از درس تربیت­بدنی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد بعد از اجرای این برنامه، میزان مشارکت دانش­آموزان در فعالیت‌های کلاسی افزایش، و زمان غیرفعال آن‌ها کاهش یافته است.

Abstract: The purpose of the present research was investigating the effects of teaching on effectiveness of physical education lesson in primary schools. The method of this research was semi-experimental. Three groups of primary school teachers participated in an education program voluntarily. The statistical population included all of teachers of physical education teaching at the first, second, and third grades in Tehran. In this level, 36 teachers were selected through convenience and non-random sampling for selecting the educational districts and the primary schools. In this research, data was collected by two methods including observation and interview. The first method was informed by recording the time spent for a variety of activities in physical education lesson in primary grades. And the second method involved examining the perception of teacher beliefs about teacher training program and perception of teaching situation and also perception of student's beliefs about physical education lesson through interviews. The results showed that after implementing the program the student's participation in class activities indicated an increase and the non- active time decreased.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.