Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین دلایل شکست اصلاحات آموزشی و میزان مقاومت معلمان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 159 تا 178)

هدف این پژوهش تبیین دلایل شکست اصلاحات آموزشی و میزان مقاومت معلمان در مواجهه با طرح‌‌های اصلاحی برنامه درسی است. ابتدا با روش سنتز پژوهشی، پژوهش‌‌های موجود در زمینه مورد بحث گردآوری شده، سپس جهت مطالعه میزان مقاومت معلمان، واکنش‌‌های 137 معلم دوره ابتدایی (پایه‌‌های اول، دوم و سوم) نسبت به اصلاحات آموزشی جمع‌آوری و تحلیل شده است. نتایج نشان داده است اصلاحات آموزشی با مقاومت معلمان تازه‌کار و باسابقه مواجه است. جامعه آماری پژوهش شامل 78 نفر معلم روستایی و 59 نفر معلم شهری کم‌سابقه و پر سابقه بودند. یافته‌ها نشان داد حدود 68 درصد معلمان مرد روستایی و شهری مخالف تغییرات بودند. این یافته بین معلمان روستایی زن نیز 67 درصد بود. درصد مخالفان در بین معلمان زن شهری اندکی کمتر و 59 درصد بود. آزمون تی نشان داد بین معلمان زن و مرد، معلمان شهر و روستا و معلمان کم‌سابقه و پر سابقه تفاوت معنی‌داری در نحوه رویارویی با تغییرات وجود ندارد. مجموع یافته­های سنتز پژوهی و پیمایشی نشان داد شکست اصلاحات آموزشی در ایران به دلایل زیر اتفاق می‌افتد: عدم زنده انگاری پدیده مدرسه، برنامه درسی و گروه اجرا کننده آن و در نظر نگرفتن بعد فرهنگی در اصلاحات آموزشی. نمی‌توان بدون درک عملکرد واقعی مدارس به تغییر خوش‌بین بود. نقطه شروع اصلاحات در تحول بنیادین اخیر، درک شیوه‌‌های عملکرد واقعی مدارس نبوده است. در آخر پیشنهاد‌هایی برای اجرای موثر تغییرات ارائه شده است.

Abstract: the present study explained the potential reasons behind failure of educational reform and the resistance of teachers. The research synthesis method was used to review the existing studies about failure of educational. In the second phase the teacher resistance was examined through analyzing the reactions of 137 primary school teachers (at the first, second and third grades) teaching in City Azadshahr toward educational reform. The sample included 78 teachers from villages and 59 teachers from cities who were a mixed group of novice and experienced. The findings showed that 68 percent of the male teachers in villages and cities and 67 percent of the female teachers in the villages were opposed to the recent reform of curriculum.T-test showed there is no significant difference between male and female teachers, teachers in urban and rural teachers and less and experienced teachers. You cannot change schools without understanding the actual performance. The starting point for reform in Iran, did not understand the ways of the actual performance of schools. Finally, proposed some proposal for the effective implementation of the changes.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.