Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ تحولات «آموزش ریاضیات انتقادی» و عناصر اصلی برنامه‌درسی آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (42 صفحه - از 7 تا 48)

مقاله حاضر به تحلیل مفهوم آموزش ریاضیات انتقادی می‌پردازد، دیدگاه‌های نظریه‌پرداران برجسته آن را معرفی و عناصر اصلی برنامه‌درسی را در آن شناسایی و تحلیل می‌کند. در این مقاله پس از ارائه گزارشی کوتاه از تاریخچه آموزش ریاضیات انتقادی، مفاهیم کلیدی آن از جمله «ریاضیات» و «یادگیری» تعریف و دیدگاه‌ها و آرای فلسفی و آموزشی سه نظریه‌پرداز برجسته در این حوزه که عبارتند از اسکوزموزه، گاتستاین و فرنکنستاین ارائه می‌شود. سپس برخی از عناصر برنامه‌درسی در آموزش ریاضیات انتقادی از جمله اهداف و نقش معلم و دانش‌آموز به اختصار و محتوا و روش‌های آموزش به تفصیل تحلیل می‌شود. برای این تحلیل، داده‌های لازم از آثار نظریه‌پردازان این حوزه استخراج و به روش استنتاجی تجزیه و تحلیل می‌شود. در آموزش ریاضیات انتقادی، دانش‌آموزان فعالانه در طرح و حل مسائلی مشارکت می‌کنند که برای خود و جامعه‌شان مسئله‌برانگیز است. بنابراین در آموزش ریاضیات انتقادی تلاش بر این است تا در کنار آموزش مفاهیم اساسی ریاضیات، دانش‌آموزان با مسائل محیط پیرامونشان آشنا شده، نقادانه درباره آنها به بحث و گفت‌وشنود بنشینند و آگاهانه برای حل آنها اقدام کنند.

Abstract: The present study analyzed the concept of Critical Mathematics Education (CME) and introduced the prominent theorists with the purpose of recognizing and explaining the key elements of CME curriculum. After a historical overview of CME and defining the key concepts such as ‘mathematics’ and ‘learning’, the philosophical and educational ideas of M. Frankenstein, O. Skovsmose and E. Gutstein were presented. Then some of the key curriculum elements in CME including the objectives, the role of teachers and students, the educational content and teaching methods were analyzed. For this analysis, the information was obtained from teacher's works and it was analyzed by deductive method. In CME, students participate actively in posing and solving the problems which arise from their society. Therefore, through learning the basic concepts of mathematics, CME helps students to recognize the issues in their environment, to conduct critical dialogues about them, and to solve them consciously.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.