Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 155 تا 182)

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب­نظران و تجارب بین­الملل صورت گرفته است. پژوهش از حیث روش کیفی، بر مبنای هدف تبیینی و از لحاظ ماهیت از نوع بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاه­های علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تهران، تربیت­معلم و شهید­ رجایی تشکیل دادند که بنا بر هدف پژوهش به روش نمونه­گیری گلوله ­برفی، با چهارده نفر از این اساتید، مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش نظریه زمینه­ای استفاده شده است. در پژوهش حاضر از داده­های حاصل از مصاحبه برای هفت سوال پژوهش یازده مقوله به دست آمد که این مقوله­ها برای پاسخ به هر سوال به تفکیک مشخص شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تدوین منسجم مبانی اجتماعی برنامه درسی دوره متوسطه با توجه به مبانی جامعه بومی و بین­المللی، نیاز اساسی جامعه امروز ما، برای کاربردی کردن علم و دانش و نزدیکی به واقعیت­های زندگی دانش­آموزان است. مفاهیم و مقوله­های مطرح شده در این پژوهش در هنگام تدوین برنامه درسی دوره متوسطه می­تواند راهگشای برنامه­ریزان درسی برای توجه هر چه بیشتر به شرایط جامعه کنونی ما در ارائه برنامه­ریزی­های واقع­بینانه باشد.

Abstract: This study was aimed to examine the interactive relationship between family and society in secondary school curriculum. This purpose was fulfilled through investigating expert's perspectives and international experiences. This study was qualitative in terms of method, explanatory research in terms of purpose and basic research in terms of nature. The population included all faculty members of Allameh Tabatabee, Shahid Beheshti, Tehran, Tarbeiat Moalem and Shahid Rajaee universities. Through Snowball sampling 14 faculty members were selected and interviewed by semi-structured interviews. Moreover, Grounded theory has been applied for data analysis. It is worth mentioning that 11 categories and 7 questions, which are clearly specified for each question, were obtained from interview data. Finally, the results show that developing a coherent social foundation of secondary school curriculum is apparently a necessity for today's society in order to make applicable knowledge and coordination with reality of student's life. The concepts and issues obtained in this study could be beneficial for providing realistic plans for secondary schools by curriculum planners with a greater focus on current situation of our society.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.