چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رویکردهای پژوهش در حوزه برنامه درسی ایران و آمریکا صورت گرفته است. به این منظور دو مجله علمی-پژوهشی مطالعات برنامه درسی ایران و مطالعات برنامه درسی آمریکا با استفاده از روش نمونهگیری ملاک محور انتخاب و از میان مقالههای چاپ شده در این دو مجله، تعداد 100 مقاله داخلی و 100 مقاله خارجی مرتبط با برنامه درسی به روش نمونهگیری ملاک محور انتخاب و در چهار حیطه شامل؛ روش پژوهش، ابزار پژوهش، شیوه نمونهگیری، شیوه تحلیل آماری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در پژوهشهای داخلی برنامه درسی، رویکرد کمی و در پژوهشهای خارجی، رویکرد کیفی غالب است. همچنین، بررسی روند تحول رویکردهای پژوهش مربوط به حوزه برنامه درسی ایران در پنج سال مورد مطالعه (1388 تا 1393) و پژوهشهای آمریکا (2009 تا 2014) نشان داد که روند پژوهشهای برنامه درسی در ایران و آمریکا از کمی به کیفی و ترکیبی سیر کرده است و این روند در آمریکا وضوح بیشتری داشته است.
The aim of the present study is to identify the research approaches to curriculum in Iran and United States. In order to do so, two Iranian and American curriculum research journals were selected via criterion-based sampling. Among the printed papers, 100 internal and external papers regarding curriculum were selected and studied using criterion oriented sampling in terms of study method, instrument, the method of sampling and the statistical analysis. The results showed that a quantitative approach was dominant in internal research of curriculum, while external research were mostly dominant by qualitative approach. In addition, the study of the development of approaches to research in Iran during the five years (2009-2014) and the approaches to the researches in the United States during the same period showed that the process of Iranian and American curriculum researches has gradually moved from quantitative to qualitative and a combination of the two, while this process has been more outstanding in the United States.