چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراشناختی با تاکید بر کارکردهای اجرایی بر دو متغیر سندرم شناختی – توجهی و حس انسجام خود در دانشآموزان دارای اضطراب انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که در سال 96-95 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 20 دانشآموز دارای اضطراب بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب بک (BAI; 1990)، پرسشنامه حس انسجام خود آنتونوسکی SOC-13; 1993)) مقیاس سندرم شناختی توجهی (CAS; 2009 ) و پرسشنامه 30 سوالی فراشناخت برای نوجوانان (MCQ-A; 2004) بود. دانشآموزان طی سه مرحله به آزمونها پاسخ دادند. مداخله درمان فراشناختی (آدریان ولز _ 2009) طی هفت جلسه 45 تا 60 دقیقهای و تکلیف منزل با استفاده از نرمافزار بهسازی حافظه فعال_ روان تجهیز سینا (1389) برای گروه آزمایش انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون پارامتریک، تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)، صورت گرفت. نتایج نشان داد درمان فرا شناختی با تاکید بر کارکردهای اجرایی، سندرم شناختی – توجهی را کاهش و حس انسجام خود دانشآموزان را بهبود بخشیده است.
خلاصه ماشینی:
هم چنین در درمان فراشناختی برای بهبود اختلالات روانی بر کاهش توجه معطوف به خود، کاهش احساس تهدید شدگی و کاهش نشخوارهای ذهنی، کاهش سندرم شناختی _ توجهی (سلمانی، حسنی، کرمی و محمدخانی،١٣٩٢) و آرام بخشی به فعالیت بادامه (ولز،١٣٩٢) تأکید شده است ؛ درواقع ، دستاورد درمان فراشناختی افزایش تجربه های هشیاری و رشد "خود" و بهره مندی از حس انسجام خود (ولز، ١٣٩٢) می باشد.
Bailey A ما در این پژوهش به دنبال برجسته سازی اهمیت فراهم بودن شرایط فردی و اجتماعی جهت ایجاد، حفظ و تداوم انسجام روانی افراد جامعه بوده ایم ؛ اهمیت دادن به ارزیابی عصب _ روان شناختی و استفاده از نرم افزارهای توان بخشی کارکردهای اجرایی در طراحی برنامه درمان از دیگر اهداف تحقیق حاضر بوده است .
جدول شماره (٤): خلاصه نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری برای متغیر سندرم شناختی - توجهی دانش آموزان اضطرابی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} کل ١٧٦٦/٢٠٠ ١٩ با توجه به نتایج جدول (٤) در سطح (٠/٠٥= P، ٤٧٠٣=F) نتیجه گرفته میشود در این پژوهش ، درمان فراشناختی با تأکید برعملکرد اجرایی مغز توانسته است برسندرم شناختی - توجهی افراد اضطرابی را بهبود بخشد.
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر آزمون تأثیر درمان فراشناختی با تأکید بر کارکردهای اجرایی بر سندرم شناختی - توجهی و حس انسجام خود دانش آموزان اضطرابی می باشد.
نتایج کلی حاکی از آن بود که این درمان ، نشانه های سندرم شناختی- توجهی و حس انسجام خود دانش آموزان اضطرابی را بهبود بخشیده است .
Groholt EK, Stigum H, Nordhagen R, Kogler L.