چکیده:
پیشرفت روز افزون فن آوری اطلاعات و ارتباطات، در کلیه فعالیت های سازمان از جمله آموزش منابع انسانی تاثیر داشته است و باعث ظهور و گسترش دوره های آموزشی الکترونیکی، به عنوان فن آوری نوین آموزشی شده است؛ هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل موثر در موفقیت دوره های آموزشی الکترونیکی بود که با روش آمیخته اکتشافی در شرکت گاز استان هرمزگان انجام شد؛ بخش کیفی با روش پدیدار شناسی توصیفی انجام گردید، نمونه تعداد 16 نفر از متخصصین بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، برای گرد آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختمند استفاده شد و برای تحلیل داده ها، روش هفت مرحله ای کلایزی مورد استفاده قرار گرفت؛ بخش کمی با روش پیمایشی انجام شد، جامعه آماری 212 نفر از کارکنان شرکت گاز استان هرمزگان بودند که با استفاده از جدول مورگان، 136 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد، ابزار تحقیق پرسشنامه بود و برای آزمون فرضیه ها، از آزمون t تک نمونه ای استفاده گردید و داده ها به وسیله نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد؛ یافته های کیفی در 115 کد اولیه، 9 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی به دست آمد و یافته های کمی نشان داد؛ عوامل سازمانی، فنی و آموزشی در موفقیت دوره های آموزشی تاثیر مثبت و معنی داری دارند
خلاصه ماشینی:
آموزش الکترونيکي به رويکردي در برنامه ريزي درسي گفته ميشود که در آن از ابزارهاي رايانه اي و اينترنت استفاده ميشود (٢٦٠ ,٢٠١٨ ,Movahedi &Mirzaei, Saadi, Movahed mohamadi )، آموزش الکترونيکي بر گسترده ترين ديد نسبت به يادگيري و نوعي از يادگيري که وراي پارادايم هاي سنتي آموزش است ، تمرکز دارد (٤ ,٢٠١٦ ,Rezaeizadeh &Tari, Shams )، عناصر برنامه درسي به مفهوم عام شامل اهداف ، محتوا، فعاليت يادگيري، مواد يادگيري، گروه بندي يادگيرندگان ، زمان ، فضا، راهبرد تدريس و ارزشيابي ميباشد ,Pakmehr &Jafari sani, Saidi Rezvani, Zarei Nujini ) (٢٠١٣، برنامه درسي آموزش الکترونيکي داراي عناصري است که آن را از برنامه درسي سنتي متمايز ميکند، اينترنت محور اصلي تحولي است که يادگيري الکترونيکي را به وجود آورده است (٢٢٩ ,٢٠١٨ ,Raisi &Abbasikasani, Haji Zeynalabedini )، براي موفقيت دوره هاي آموزش الکترونيکي لازم است مجموعه عناصر تشکيل دهنده ابعاد مديريت ، پداگوژيک و فناوري در کنار هم قرار داده شود تا با توجه به آن بتوان کيفيت عناصر تشکيل دهنده دوره يادگيري الکترونيکي و روابط بين آنها مشخص کرد Roshani Ali Baneh Saye, Fathi) (٣٢ ,٢٠١٧ ,Khorasani &Vajargah ، عناصر سيستم آموزش الکترونيکي شامل فناوري، مالي، منابع انساني، محتوا و فرايند آموزشي ميباشد، (١٩٧ ,٢٠١٤ ,Behzadi &Faezi )، موفقيت دوره هاي آموزش الکترونيکي، مستلزم فرايند صحيح اصول برنامه ريزي، طراحي، ارزيابي و اجرا در محيط هاي يادگيري بر خط (آنلاين ) است و عواملي از قبيل زير ساخت هاي فن آوري، انساني و پداگوژي، زمينه ساز موفقيت بيشتر آن ميشود ,Nazem &Mirsaidi, Imani ) (٢٠١٦، براي اجراي موفقيت آميز برنامه هاي درسي مجازي، لازم است فعاليت هاي يادگيري تدوين گردد (٢٠١١ ,Thompson&Baran, Correia ) و در صورت تدوين محتواي آموزشي و ارزشيابي مناسب ، سيستم موفق و کارآمدي خواهد بود ,٢٠١٦ ,Rezaei soufi &Zeytoonli ) (٥١؛ شرکت گاز استان هرمزگان ، سالانه دوره هاي آموزشي متعددي جهت ارتقاء سطح دانش و مهارت کارکنان برگزار ميکند و با توجه به اينکه اجراي دوره هاي آموزشي الکترونيکي در اين شرکت ، موضوع جديدي ميباشد؛ شناسايي عوامل مؤثر در موفقيت آن ضروري به نظر ميرسد، هدف از انجام تحقيق ، شناسايي عوامل مؤثر در موفقيت دوره هاي آموزشي الکترونيکي در شرکت گاز استان هرمزگان بود.