Skip to main content
فهرست مقالات

ارائه الگوی جاری عوامل کلیدی موفقیت آموزش از طریق شبکه‌های اجتماعی: سنتزپژوهی

نویسنده:

(32 صفحه - از 115 تا 146)

امروزه استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی در میان جوانان به‌طور چشمگیری گسترش یافته است. در این میان استفاده از این شبکه‌ها در امر آموزش کمی مورد غفلت قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی عوامل کلیدی موفقیت آموزش‌ از طریق شبکه‌های اجتماعی است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش، متشکل از 723 مقاله درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی در آموزش است که بین سال‌های 2018-2007 در مجلات علمی یا کنفرانس‌های معتبر ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش شامل 43 مقاله است که به‌صورت هدفمند جمع‌آوری شده‌اند و بر اساس پایش موضوعی، داده‌ها انتخاب شدند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده‌اند. بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، عوامل کلیدی موفقیت شبکه‌های اجتماعی در امر آموزش در 4 بعد، 9 عامل و 41 مقوله طبقه‌بندی شدند. این ابعاد شامل بعد ساختاری (مشتمل بر عوامل سازمانی و کیفیت شبکه‌ها)؛ بعد سیستم‌های مدیریتی (مشتمل بر عوامل سیستم مدیریت یادگیری، مدیریت محتوا و مدیریت شبکه)؛ بعد رفتاری (مشتمل بر عوامل یادگیرنده و یاددهنده) و بعد زمینه‌ای (مشتمل بر عوامل فناوری و فرهنگی) می‌باشند. در پایان، الگوی جاری عوامل موفقیت آموزش از طریق شبکه‌های اجتماعی با توجه به پژوهش‌های موجود ترسیم شده است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.