چکیده:
در دوره ساسانی آثار هنری بیشماری خلق شده است که از جمله نقوش گیاهان مقدس و اساطیری می باشد که مساله پژوهش دسته بندی کردن این نقوش و پی بردن به مفاهیم نمادین و اسطوره ای هر کدام می باشد و هدف مقاله بررسی تعدد نقوش گیاهی به کار رفته در روی این آثار به همراه مفاهیم آنها در این دوره می باشد. تمامی این نقوش به صورت روش تطبیقی-تحلیلی در این آثار انجام شده است که به صورت جدولی دسته بندی گردیده است که بیانگر آن است که هر کدام از این نقوش در کدام آثار وجود دارد و همچنین مفاهیم نمادین و اسطوره ای این نقوش در دوره ساسانی بدست آمده است. نتیجه این است که: گیاهان و تقدس آنها، ماندگاری ،جاودانی، قداست، شکوه و ویژگیهای مافوق طبیعی شخصیتهای
اسطورهای و مذهبی را متجلی می کنند وگل نمادی از زیبایی بوده و در دین مزدیسنا، گلهای عطرآگین بسیار مورد توجه بوده است
خلاصه ماشینی:
com (رجوع شود به تصویر صفحه) چکیده در دوره ساسانی آثار هنری بیشماری خلق شده است که از جمله نقوش گیاهان مقدس و اساطیری می باشد که مساله پژوهش دسته بندی کردن این نقوش و پی بردن به مفاهیم نمادین و اسطوره ای هر کدام می باشد و هدف مقاله بررسی تعدد نقوش گیاهی به کار رفته در روی این آثار به همراه مفاهیم آنها در این دوره می باشد.
در مورد نقوش گیاهی بر روی نقش برجسته ها و گچ بری ها و مهرهای ساسانی باید گفت که ارتباط مستقیمی با اسطورهها و آیین های مردم آن زمان داشته است .
وسوال اصلی تحقیق این است که از کدام نقوش گیاهی مقدس و اساطیری در نگارکندها و گچبری ها و مهرها استفاده شده و مفاهیم نقوش نمادین و اسطوره ای هریک در دوره ساسانی چه می باشد و هر کدام از این نقوش در کدام یک از این سه سبک هنری وجود دارد؟ روش پژوهش ١٣٠ این پژوهش بر اساس هدف، از نوع تحقیقات بنیادی – نظری است و بر اساس ماهیت و روش، از نوع تحقیقات تاریخی-تطبیقی است .
html//http: (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٥- نقش انار داخل برگ های نخل ، کاخ تیسفون، (منبع www.
این نقش نماد باروری، شگون و برکت و نماد پادشاهی است و در آثارگچ بری کاخ کیش و تیسفون و همچنین کاخ تپه حصار دامغان مشاهده می شود و در دوره های بعد تکامل یافته و به فرم اسلیمی تبدیل شده و در نقوش کاشی و فرش تجلی یافته است (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١١- حاشیه تزیینی، اواخر دوره ساسانی ،منطقه نظام آباد ایران، ١٤٢ موزه مترو پولیتن ،( منبع : www.