چکیده:
هدف: رقابت همکارانه که از تلفیق دو استراتژی رقابت و همکاری منتج میشود، نوع جدیدی از روابط بین سازمانی است که میتواند به وضعیتی برد ـ برد منتهی شود. در مقاله حاضر سعی شده است تا از طریق روش مطالعه چندموردی و بهرهمندی از نظر خبرگان بخش ارتباطات ثابت و سیار ایران، مدل مفهومی از استراتژی رقابت همکارانه در این صنعت ارائه شود.
روش: پس از طراحی پروتکل مطالعه موردی، دو نمونه برای رقابت همکارانه در صنعت ارتباطات ثابت و سیار انتخاب شد و با جمعآوری اطلاعات و شواهد از نمونههای پژوهش و تحلیل درونموردی و بینموردی، مدلی مفهومی برای استراتژی رقابت همکارانه در بخش ارتباطات ثابت و سیار بهدست آمد.
یافتهها: بر اساس یافتههای بهدستآمده، محرکهای درونی شرکتها، رفتار ذینفعان و ویژگیهای صنعت، بهعنوان متغیرهای اصلی گرایش به استراتژی رقابت همکارانه شناخته شدند. ضمن آنکه بر نقش قابلیت رقابت همکارانه بهعنوان متغیر کلیدی در موفقیت این استراتژی تاکید شده است. تنشهای این رابطه و راهکارهای مدیریت آنها و پیامدهای مالی و غیر مالی این استراتژی برای شرکتها نیز بررسی شد.
نتیجهگیری: افزون بر انگیزههای مالی، نقش دولت و سازمانهای تنظیم مقررات در شکلگیری فضای مساعد برای استراتژی رقابت همکارانه، انکارناپذیر است. برای موفقیت در استراتژی رقابت همکارانه، به چند عامل و قابلیت خاص نیاز است. برخی از این عوامل با ذهنیت و شرایط خاص مدیران آن شرکت و برخی دیگر با توانمندیها، منابع و ویژگیهای سازمانی مرتبط است که میتواند موجب متعادلسازی تنشها و جلوگیری از بروز پیامدهای منفی این استراتژی شود.
خلاصه ماشینی:
در مقاله حاضر سعي شده است تا از طريق روش مطالعه چندموردي و بهره منـدي از نظـر خبرگـان بخش ارتباطات ثابت و سيار ايران ، مدل مفهومي از استراتژي رقابت همکارانه در اين صنعت ارائه شود.
روش : پس از طراحي پروتکل مطالعه موردي ، دو نمونه براي رقابت همکارانه در صنعت ارتباطـات ثابـت و سـيار انتخـاب شـد و بـا جمع آوري اطلاعات و شواهد از نمونه هاي پژوهش و تحليل درون موردي و بين موردي ، مدلي مفهومي براي استراتژي رقابت همکارانه در بخش ارتباطات ثابت و سيار به دست آمد.
Kossyva, Sarri, & Georgopoulos 8.
Ritala, Golnam, & Wegmann 10.
Bouncken, Gast, Kraus, & Bogers رقابت همکارانه در صنايع شبکه اي مانند فناوري اطلاعات و ارتباطات ، خبررساني و سـرگرمي ، تغييـرات زيـادي در نحوه کسب وکار ايجاد کرده است (ريتالا١، ٢٠٠٩).
بدين منظور، نمونه هايي از رقابت همکارانه ميان شرکت هاي ايراني در بخش ارتباطات ثابت و سيار شناسايي شده و در پژوهش حاضر به صورت مطالعه موردي چندگانه ، بررسي شده اند.
Pellegrin-Boucher, Le Roy, & Gurău 3.
Lou, Slotegraaf & Pan 7.
در جدول ٣، به طور خلاصه نتـايج تحليـل محتواي رابطه رقابت همکارانه اپراتورهاي اصلي و مجازي تلفن همراه مطرح و بر اساس سؤال هاي اين مطالعـه مـوردي ارائه شده است .
Bengtsson, Raza-Ullah, & Vanyushyn 2.
Faems, Janssens, & Van Looy 2.
Managing strategic innovation through coopetition..