چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مولفههای تابآوری سازمانی در صنعت بانکداری ایران است. جهت دستیابی به این هدف، از روش پژوهش آمیخته و مصاحبههای نیم ساختاری استفاده شد. مصاحبهها با 12 نفر از خبرگان صنعت بانکداری انجام گرفت که همگی دارای سوابق اجرایی در پستهای عالی سازمانی بودند، و مدل اولیه شناسایی شد. شیوه تحلیل مصاحبهها، تحلیل تم بود که سه مرحله کدگذاری در آن صورت گرفت. در ادامه با استفاده از شیوه آماری تحلیل عاملی تائیدی، ابعاد و مولفههای بهدستآمده از 35 کارشناس و خبره در حوزه بانکداری مورد بررسی و تائید قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که برای ایجاد و افزایش تابآوری سازمانی باید در دو حوزه مدیریت خرد بانکی و مدیریت کلان بانکی در کشور عوامل متعددی را مدنظر قرار داد.
خلاصه ماشینی:
باوجود تحولات عظيمي که سبب افزايش رقابت در صنعت بانکداري در سال هاي اخير شده ، به علت عدم توسعه ي بازارهاي مالي همانند بازار بورس و اوراق بهادار، بانک ها که مهم ترين منبع تأمين مالي بنگاه هاي اقتصادي هستند، نقش خطير خود در رشد و توسعه اقتصادي کشور را همچنان حفظ کرده اند و حال آنکه ايفاي اين نقش کليدي تنها در يک بخش بانکي باثبات و کارا با امکان جذب و تخصيص بهينه ذخاير و منابع مالي جامعه ممکن خواهد شد [٢٠].
با توجه به مطالب ذکرشده ، مسئله پژوهش اين است که بانک ها بايد چه ابعاد و مؤلفه هايي را براي افزايش تاب آوري سازماني مدنظر داشته باشند تا بتواند هم خدمات باکيفيتي را ارائه دهند و 64 مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٣٧ ـ بهار ١٣٩٨ هم در برابر پديده هاي غيرمنتظره ، بحران ها و بلاياي طبيعي، تاب آوري کافي داشته باشد تا با بروز وقايع غيرمنتظره ، حيات سازمان و به تبع آن خدمات بانکي به خطر نيفتد؟ پژوهش هاي صورت گرفته طبق بررسي هاي محقق ، از زواياي بسيار محدود به بررسي اين موضوع پرداخته اند و مطالعه جامعي در حوزه ابعاد و مؤلفه هاي تاب آوري سازماني در صنعت بانکي کشور صورت نگرفته است .
ميزان بالاي مطالبات معوق و مشکوکالوصول در بانک هاي 1 Centennial Resilience Index 2 Asset Quality 3 Capital Base ايران ، نشان دهنده ي حجم بالاي ريسک اعتباري در سيستم بانکي است .