چکیده:
تغییر و تحولات مداوم محیطی، بهبود و بالندگی سازمانی را در موقعیتهای گوناگون اجتنابناپذیر میسازد. از طرف دیگر سازمانها به جهت همسو شدن با تغییرات محیطی نیازمند بهبود و توسعه و گسترش عملیات اجرایی هستند. یکی از فرایندهایی که شایستگیهای موجود در کارکنان را تقویت مینماید و منجر به ایجاد بالندگی در فرد میگردد، آموزش است. لذا با توجه به آنچه گفته شد، هدف این پژوهش شناسایی مولفه های ارتقای کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شهرداری تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع ده نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانه ای و مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و به منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه های ارتقای کیفیت آموزشی و بالندگی مدیران شهرداری عبارتند از فردی، آموزشی و سازمانی.
خلاصه ماشینی:
لذا با توجه به آنچه گفته شد، هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های ارتقای کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری شهر تهران اسـت .
در ایـن میـان ، بـدیهی اسـت کـه اولویـت دادن بـه آمـوزش و برنامه های آموزشی در جهت ارتقای سطح مدیران و کارکنان سـازمان هـا ضـمن بهبـود تفکـر، ابتکـار و نوآوری در آن ها موجب ارتقای مهارت ، دانش و نگرش شـده وضـعیت اقتصـادی، اجتمـاعی و فرهنگـی جامعه را بهبود میبخشد (بینش و حسینیان ، ١٣٩١).
آموزش های سازمانی در شهرداری تهران دارای منتقدین زیادی است که معتقدند این آموزش ها فقط منابع را هدر می دهند و تأثیر چندانی بر عملکرد مدیران و کارکنان سازمان ندارند چون اثربخشـی لازم را ندارند؛ اما هیچ یک از منتقدین ، آموزش را فرایندی زائد تلقی نمی کنند و هر سـازمانی را نیازمنـد آمـوزش می بینند.
مؤلفه ها و شاخص های کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری شهر تهران کدام اند؟ شایان ذکر است که با ده خبره در این زمینه بر اساس مصـاحبه نیمـه سـاختاریافته بـا هفـت سـؤال مصاحبه شد.
با توجه به اهمیت ارتقای آمـوزش و بالندگی مدیران که در پژوهش های مختلف نیز بر آن تأکید شـده اسـت ، شناسـایی مؤلفـه هـای ارتقـای کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری تهران هدف اصلی این پژوهش بود.
شناسایی و بررسی ابعاد و مؤلفه های ارتقای آموزش و بالندگی مدیران شهرداری تهران مهم ترین گام در پژوهش حاضر بوده است .
این برنامه همچنین عنوان کرده است کـه اصـلاح رفتار مدیران و کارکنان شهرداری تهران در تغییر رفتار شهروندان تأثیرگذار خواهد بود، آموزش های آنـان در جهت ارتقای دانش ، نگرش و مهارت آنان بسیار اهمیت دارد.
Organizational development and change theory: Managing fractal organizing processes )Vol. 11(.