چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر اخلاق ماکیاولی مدیران بر نفاق سازمانی، با توجه به نقش متغیر میانجی روشهای نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود، در استانداری ایلام بود. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخة همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش 210 نفر از کارکنان استانداری ایلام بود که 140 نفر به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. جمعآوری دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از جدول انتخاب تصادفی بین اعضای جامعة پژوهش صورت گرفت. نتایج تحلیل دادهها، که از مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار PLS انجام شد، نشان داد مدل پیشنهادی پژوهش تأیید میشود که در آن اخلاق ماکیاولی مدیران بر روشهای نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود تأثیر مثبت و معنادار دارد و روشهای نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود نیز بر نفاق سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، متغیرهای روشهای نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود در رابطة بین اخلاق ماکیاولی مدیران و نفاق سازمانی نقش میانجی ایفا میکند.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران ، ایران ، تهران (تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٠٨/٢١ ـ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٠٢/٢٤) چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر اخلاق ماکیاولی مدیران بر نفاق سازمانی، با توجه به نقش متغیر میانجی روش های نفـوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود، در استانداری ایلام بود.
نتـایج تحلیـل داده هـا، کـه از مـدل سـازی معـادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار PLS انجام شد، نشان داد مدل پیشنهادی پژوهش تأیید میشود کـه در آن اخلاق ماکیاولی مدیران بر روش های نفوذ و مـدیریت تصـویرپردازی از خـود تـأثیر مثبـت و معنـادار دارد و روش هـای نفـوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود نیز بر نفاق سازمانی تـأثیر مثبـت و معنـادار دارد.
بنابراین ، با توجه به اهمیت ایـن متغیرهـا و خلأ تحقیقاتی موجود، بررسی آن ها حائز اهمیت فراوان است و سؤال اصلی ایـن پـژوهش را شکل داده است که آیا رفتار ماکیاولی مدیران از کانال مدیریت تصویرپردازی از خـود و روش های نفوذ در کارکنان تأثیری در شکل گیری فرهنگ نفاق سازمانی دارد؟ مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق ماکیاولیسم و اخلاق ماکیاولی مدیران ماکیاولیسم نظریه ای سیاسی است که با نام نیکولو ماکیاول ، سیاسـتمدار و متفکـر ایتالیـایی، (١٤٦٩ ـ ١٥٢٧) معروف شده است (اطمینان و حلبی ١٣٨٦: ٢٣).
بنابراین ، فرضیۀ فرعی ششم پژوهش بدین صورت ارائه میشود: ـ مدیریت تصویرپردازی از خود و روش های نفوذ مدیران نقش میانجی در ارتباط بـین اخلاق ماکیاولی مدیران و ایجاد فرهنگ نفاق سازمانی دارند.