چکیده:
شهروندی شرکتی به معنای توانایی شرکت برای مدیریت روابطش با جامعه است؛ به گونهای که نتیجة آن به حداقل رساندن آثار منفی و به حداکثر رساندن بهرهوری آن باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی شهروندی شرکتی و تأثیر آن بر هویت و اعتماد سازمانی بود. این پژوهش، که از نوع کاربردی و دارای صبغة کمی است، با هدف بیان همبستگی به صورت میدانی انجام شد. جامعة آماری پژوهش کارکنان دانشگاه مازندران بودند که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده تعداد ۲۶۹ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامة استاندارد جمعآوری شد. همچنین پایایی پرسشنامه از طریق محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و از تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و مرتبة دوم جهت بررسی روایی پرسشنامه استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان دادند شهروندی شرکتی بر هویت سازمانی و اعتماد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، اعتماد سازمانی بر هویت سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
امید است که نتایج این پژوهش به شرکت ها کمک کند به این موضوع پی ببرند که تا چه اندازه خود را با نظام شهروندی شرکتی مطلوب وفـق داده انـد و آیا این اصول و ضوابط با مبانی پذیرفته شدٔە شهروندی شرکتی انطباق دارد یـا خیـر؟ زیـرا تبعیت از اصول و شیوه های مناسب نظام مزبور باعث افزایش اعتماد ذینفعان و جامعه بـه فعالیت های آن و تثبیت هویت شرکت میشود.
در پژوهش ها برای شـهروندی شرکتی چهار بعد تعریف شده است (٩٣٥ :٢٠١٤ Wang): شهروندی اقتصادی ١: به تعهدات شـرکت در بـه دسـت آوردن مزایـای مطلـوب بـرای کارکنان خود اشاره میکند.
بـر این اساس ، فرضیۀ اول پژوهش حاضر بدین شرح است : فرضیۀ اول : شهروندی شرکتی بر اعتماد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
بـر همـین اسـاس ، ایـن پـژوهش بـه صـورت نوآورانه رابطۀ این متغیر را با شهروندی شرکتی بررسی میکند و فرضیۀ دوم بدین شرح است : فرضیۀ دوم : شهروندی شرکتی بر هویت سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
مدل تخمین استاندارد همان طور که شکل ٢ نشان میدهد متغیر شهروندی شرکتی (Citizen) به میـزان ٠/٥٣ بـر اعتماد سازمانی (Trust) و بـه میـزان ٠/٣٦ بـر هویـت سـازمانی (Identify) تـأثیر دارد.
بررسی فرضیه های پژوهش همان طور که شکل های ٢ و ٣ نشان میدهند، شهروندی شرکتی بر اعتماد سـازمانی ٠/٥٣ و بر هویت سازمانی ٠/٣٦ تأثیر دارد.
Corporate citizenship and social responsibility policies in the United States of America, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 8(1), pp.
Modeling Corporate Citizenship, Organizational Trust, and Work Engagement Based on Attachment Theory, Journal of Business Ethics, 94.