چکیده:
امروزه رعایت مسائل اخلاقی و اجتماعی در کسبوکارها بخشی از ارزش افزودة قابل ارائه به مشتریان به شمار میآید. در این زمینه رویکردی نوین در کسبوکار شرقی، تحت عنوان اصول کنفسیوسی، مطرح شده و مبتنی بر صفات و روح انسانی توسعه یافته است. هدف این پژوهش بررسی اثر این اصول بر خلق ارزشهای چندبعدی و بازار پایدار برای ذینفعان و ارزیابی پیامدها و قضاوتهای ناشی از آن است. برای این منظور مؤسسة خیریة محک به عنوان جامعة آماری مطالعه شد. از نظر روششناسی، این مطالعه از نوع کاربردی و مبتنی بر روشهای توصیفی ـ پیمایشی است. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. اعتبار محتوای عوامل با نظر خبرگان و اعتبار سازة آزمون با استفاده از روایی همگرا و روایی واگرا، مبتنی بر روشهای تحلیل عاملی، تأیید شد. پایایی آزمون نیز با توجه به آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. یافتههای پژوهش، علاوه بر مشخص کردن میزان تحقق متغیرهای مورد مطالعه، نشان داد که اصول کنفسیوسی مطرحشده پیشبینهای مناسبی از ارزش ویژة مشتری، بازاریابی پایدار، و قضاوتهای اخلاقی و اجتماعیاند؛ به گونهای که بر اساس الگوی برازشیافته میتوان اذعان کرد قضاوتهای اخلاقی و اجتماعی به طور قابل توجهی تحت تأثیر متغیرهای مستقل پیشنهادشده در این پژوهشاند.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش ، عـلاوه بر مشخص کردن میزان تحقق متغیرهای مورد مطالعه ، نشان داد که اصول کنفسیوسی مطرح شده پیش بـین هـای مناسـبی از ارزش ویژة مشتری، بازاریابی پایدار، و قضاوت های اخلاقی و اجتماعیاند؛ به گونه ای که بر اساس الگوی برازش یافته میتـوان اذعان کرد قضاوت های اخلاقی و اجتماعی به طور قابل توجهی تحت تأثیر متغیرهای مستقل پیشنهادشده در این پژوهش اند.
یکـی از اصول اخلاقی که در دهه های اخیر مدیران بازاریابی بدان توجه کرده اند اصـول فلسـفۀ کنفسیوسـی است که به مثابۀ یک نظام تفکر تلاشی برای آموزش افراد و سازمان ها جهت پایبندی به رفتار برتـر بوده و ارزش های آن بر رفتارهای اخلاقی انسان ها در کسب وکار متمرکز اسـت (٥ :٢٠٠٧ Rarick).
ازین رو، پـژوهش حاضر با هدف آزمون یک الگوی مفهومی انجام شد تا آثار اصول کنفسیوس را بر بازاریـابی پایـدار و محرکهای ارزش ویژٔە مشتری و زیربنای قضاوت های اخلاقـی و اجتمـاعی مراجعـان مؤسسـۀ محک ارزیابی کند؛ به ویژه درک صحیح این مهم در مؤسسۀ محک ، کـه خلـق ارزش اجتمـاعی را مهم ترین و اولین گزینۀ مسئولیت اجتماعی خود قرار داده ، میتواند راهگشا باشد.
· فرضیۀ پنجم : محرکهای ارزش مشتری به طور مثبت و معنادار بر قضاوت های اخلاقی و اجتماعی مراجعان مؤسسۀ محک تأثیرگذار است .
فرضیۀ چهارم و پنجم با در نظر گرفتن بازاریابی پایدار و محـرکهـای ارزش ویـژٔە مشـتری بـه عنوان دو عامل تأثیرگذار بر قضاوت های اخلاقی و اجتماعی مشتریان تأیید شدند.