چکیده:
تولید کالاهای ورزشی در داخل کشور و سرمایهگذاری با هدف توسعة این تولیدات میتواند کمک شایانی به اقتصاد کشور و حل معضلاتی چون بیکاری کند. هدف مطالعة حاضر، تعیین تأثیر سرمایهگذاری بخش خصوصی در کارگاههای تولیدی کالاهای ورزشی، بر تولید ناخالص داخلی کشور طی سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ است. دادهها و اطلاعات آماری مربوط به تولید ناخالص داخلی در ۲۱ سال موردمطالعه از سایت بانک مرکزی و نیز نتایج طرحهای آمارگیری از کارگاههای صنعتی کشور در آن سالها که توسط مرکز آمار ایران انجام و منتشر شده است، استخراج شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نسخة نهم نرمافزار آماری ایویوز و با روش اقتصادسنجی و مدل حداقل مربعات معمولی انجام گرفت. نتایج بهدستآمده اثر منفی و معناداری سرمایهگذاری در کارگاههای تولیدی کالاهای ورزشی بر تولید ناخالص داخلی کشور را نشان میدهد؛ بنابراین، بهنظر میرسد که سرمایهگذاری دولت و بخش خصوصی در کارگاههای تولیدی کالاهای ورزشی و گسترش این واحدها از طریق بهرهوری و سایر ابزارهای علمی، میتواند به توسعة صنعت ورزش و افزایش تولید ناخالص داخلی کل کشور بینجامد.
خلاصه ماشینی:
دادهها و اطلاعات آماری مربوط به تولید ناخالص داخلی در ۲۱ سال موردمطالعه از سایت بانک مرکزی و نیز نتایج طرحهای آمارگیری از کارگاههای صنعتی کشور در آن سالها که توسط مرکز آمار ایران انجام و منتشر شده است، استخراج شدند.
تا آنجا که میتوان گفت صنعت ورزش یکی از بخشهای اصلی اقتصادهای بزرگ جهان است و با توجه به فراگیری آن در درگیر کردن افراد با سنین، طبقات اقتصادی، اجتماعی و جنسیتی مختلف نقشی بسیار اساسی در حفظ آمادگی جسمانی آحاد گوناگون جامعه، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای نیروی کار، کاهش میزان جرم و جنایت، جذب گردشگر ورزشی و کسب درآمد از آن، افزایش صادرات غیر نفتی، بالابردن سطح تندرستی و سلامت در جامعه و متعاقب آن افزایش راندمان نیروی کار و به تبع آن می تواند موجب افزایش سطح بهرهوری در تولید شده و در بلندمدت، رشد و توسعه اقتصاد ملی را به همراه داشته باشد (رستم زاده و همکاران، 2014: ۱۷۸).
هوی فولو (۲۰۱۲)، با توصیف و تحلیل صنعت تولید کالاهای ورزشی تایوان و چالشهای و فرصتهای پیش روی آن ضمن اشاره به موفقیت چشمگیر تولیدکنندگان کالاهای ورزشی تایوان، تداوم این روند را مستلزم برنامهریزی و سرمایهگذاری ویژه در بخشهای Andreff Sports Econ Austria (Sp EA, Project lead) Federation of the European Sporting Goods Industry (FESI) Sport Industry Research Centre (SIRC) at Sheffield Hallam University تحقیق و توسعه و استفاده از تکنولوژیهای نوین و برتر، ورود جدی به بازارهای ورزشی جدید جهان و بکار بستن تجارب کشورهایی نظیر سویس و ایتالیا در تبدیل و ارتقاء صنایع تولیدی سنتی این کشورها ارزیابی کرده است.