چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مؤثر در بازاریابی روانشناسی رنگ در معماری فضاها و باشگاههای ایروبیک و آمادگی جسمانی شهر مشهد بود. روش پژوهش، توصیفی ازنوع پیمایشی بود که دادهها بهصورت میدانی و ازطریق پرسشنامه جمعآوری شدند. برای جمعآورری دادهها، از پرسشنامة پژوهش مورتون و چانگ ولین (2010) که حاوی 24 سؤال در طیف پنجگزینهای لیکرت بود، استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرمافزارهای آماری در دو بخش توصیفی و استنباطی و در سطح معناداری 05/0 ≥P تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج عامل توانایی تبیین روانشناسی رنگ را در بازاریابی باشگاههای ورزشی داشتند و درمجموع، 04/65 درصد از واریانس بازاریابی روانشناسی رنگ را تبیین کردند. همچنین، نمرة میانگین تمامی مؤلفههای بازاریابی روانشناسی رنگ نشانگر وضعیت نسبی مطلوبی بود. افزونبراین، با توجه به سهم واریانس تبیینشده برای هریک از عوامل مستخرج، عوامل ذهنی، احساس روانی، قدرت تشخیص، قدرت نفوذ و شخصیت رنگ، بهترتیب بالاترین اولویت را داشتند. با توجه به تحلیل یافتهها، اهمیت زیاد بازاریابی و جذب مشتری برای باشگاهها بهخصوص توجه به مبانی روانشناسی رنگ، نشاندهندة ضرورت شناخت مؤلفههای تأثیرگذار بر طراحی فضاها و اماکن ورزشی است. این بررسی میتواند تأثیر مثبت و متفاوتی برای جذب مشتری در باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک بههمراه داشته باشد. شناخت رنگها و توجه به تأثیری که بر افراد میگذارند، میتواند بهعنوان شیوة نوین بازاریابی بهکار رود و موجب جذب مشتریان و استقبال ویژة آنها شود. علاوهبراین، میتوان با تبلیغات و ایجاد نگرشهای روانشناسی رنگ، محیطی توأم با آرامش و جذابیت متناسب با رشتة ورزشی را در آن باشگاه ایجاد کرد.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاییکه پوشاک ورزشی بخش قابلتوجهی از بازار محصولات ورزشی را به خود اختصاص داده است، نتایج این پژوهش میتواند برای بازاریابان و تولیدکنندگان این صنعت مفید باشد؛ زیرا، رنگ یکی از عناصر مهم و جداییناپذیر تبلیغات محسوب میشود که یونگ (2003) 3 آن را بهعنوان زبان مادری ناخودآگاه انسان معرفی میکند و با توجه به اهمیت ناخودآگاه در ایجاد رفتار خرید مصرفکنندگان، بازاریابان برنامه و طرحهای بسیاری اجرا میکنند تا لایههای پنهان آن را آشکار کنند.
همچنین، رنگها میتوانند در ارزیابی برندها و انتخاب یک برند تأثیر داشته باشند (دهولاکیان 1 ، 1996)؛ ازاینرو، میتوان با پیشنهادهایی ازجمله درگیرکردن بعد روانی و احساسی افراد با استفاده از رنگ مخصوص بهصورت تکرنگ یا ترکیب چندرنگ با ترتیب خاص، در احساسات آنها تغییراتی را ایجاد کرد و باعث جلب توجه احساس فرد و تقویت بعد روانی مشتریان شد.
با توجه به تعریف قدرت نفوذ، رنگها میتوانند بر ادراک افراد از گذر زمان تأثیر بگذارند؛ بنابراین، به این نتیجه نیز میتوان رسید که رنگها تأثیری غیرمستقیم بر ضمیر ناخودآگاه ما میگذارند (حمیداوی، 2015)؛ ازاینرو، دربارة اهمیت متغیر عامل قدرت نفوذ میتوان بیان کرد که عواملی نظیر رنگهای دستگاه، دیوارهها و آینه، ترکیب سرامیکها و دیوارها، کمدها و محوطة داخلی باشگاه، هرکدام بیانگر ایجاد انگیزه برای مشارکت مداوم در فعالیتهای جسمانی هستند.
The Use of Color Psychology in Marketing and Its Impact on Advertising Success and Brand Design, International Conference on Business Development and Excellence, Tehran, Viera Capital Idea Managers Institute, https://www.
Current research development, impact of color on marketing.
How to use the psychology of color to increase website conversions.