چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزی بر کاهش پرخاشگری و عدم تحمل بلاتکلیفی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر سراب بود.روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر سراب بوده است.روش نمونه گیری به صورت در دسترس و داوطلبانه بود. آزمودنیهای هر دو گروه آزمایشی و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992)و مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون و همکاران(1994) پاسخ دادند. گروه آزمایشی بعد از مرحله پیش آزمون در طی 8 جلسه آموزشی در کلاس های برنامه آموزش جرات ورزی شرکت کردند وگروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. بر اساس نتایج به دست آمده از اجرای آزمون آماری مانکوآ ، مداخله آموزشی مبتنی بر جرات ورزی باعث کاهش معنی دار نمرات پرخاشگری و عدم تحمل بلاتکلیفی شد. اندازه اثر بدست آمده برای این مداخله در متغیر پرخاشگری برابر 06/0 و برای متغیر عدم تحمل بلاتکلیفی برابر 02/0 بود. بر این اساس آموزش مهارت جرات ورزی می تواند به عنوان یک روش مداخله ای موثر برای کاهش پرخاشگری و عدم تحمل بلاتکلیفی به کار رود.
خلاصه ماشینی:
در واقع ، سوال اساسي تحقيق به قرار زير مي باشد: آيا آموزش مهارت هاي جرات ورزي موجب کاهش رفتارهاي پرخاشگرانه و عدم تحمل بلاتکليفي در دختران دوره دوم متوسطه شهر سراب مي شود؟ مواد و روش تحقيق روش پژوهش حاضر از لحاظ ماهيت جزو پژوهش هاي کاربردي و از لحاظ روش شناسي جزو روش شبه آزمايشي با استفاده از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است .
ميانگين و انحراف معيار نمره پرخاشگري (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اينکه در اين تحقيق محقق قصد داشت اثربخشي آموزش مهارت جرات ورزي را بر رفتارهاي پرخاشگرانه و عدم تحمل بلاتکليفي مورد سنجش قرار دهد از روش آماري تحليل کواريانس چند متغيره يا مانکوآ استفاده نمود.
Determination of the relationship between assertiveness and aggression among students of the second elementary school (Islamic Azad University of Takestan), The first conference of social sciences, psychology and education, Jiroft, Conferences - Arfaei,A, Besharati,R, Golizade,H , & Hekmati,E.
- Keliat BA, Tololiu TA, Daulima NHC, Erawati E.
Comparison of anxiety and intolerance of uncertainty in panic, general anxiety disorder and normal people, Journal of Research in Psychology, Tabriz University.
The Study of the Relationship between Aggression with assertiveness and Coping with Stress among Students in Educational Sciences and Psychology of Payame Noor University, The First International Conference on the Promotion and Promotion of Humanities in Society, Tehran, Association for the Promotion of Basic Sciences and Techniques - Tavakoli1, p.