چکیده:
در دوره دیپلماسی کلاسیک، نقش سفیر دفاع از منافع ملی کشور خود در کشورهای خارجی و پیامرسانی بین مقامهای دو کشور بود. با تسهیل ارتباطات، افزایش تنوع کاری سفرا و نیز گوناگونی کارکنان سفارتخانهها از حیث تخصص و عواملی از این دست، به تدریج نقش سفرا دستخوش تغییراتی اساسی شده است. پژوهش حاضر نظر به تغییر نقش سفیر در صحنهی دیپلماسی و نیز ویژگیهای جمهوری اسلامی ایران، در صدد آن است که الگوی شایستگی سفیر جمهوری اسلامی ایران را تدوین نماید. روش بکار گرفته شده در این پژوهش، روش کیفیِ تحلیل مضمونی است. داده های تحقیق تا دستیابی به مرحله اشباع نظری، از سه منبع مصاحبه با سفرا و دیپلماتهای سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، متن مقالات و مصاحبههای منتشر شده سفرای سابق اروپایی در این زمینه و همچنین بیانات مقام معظم رهبری در جمع سفرا و مدیران وزارت امورخارجه، گردآوری شده است. بدین ترتیب با تحلیل دادهها طی چند مرحله کدگذاری با استفاده از نرمافزار مکس کیو دی ای، 6 مضمون اصلی شکل گرفته و بر اساس آن الگوی شایستگی سفیر جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر شش لایة «ارزشهای اسلامی و ملّی»،«ویژگیهای اخلاقی، شخصیتی و عمومی»،«دانش تخصصی و عمومی»،«تجربه»،«تواناییهای ذهنی و ارتباطی»و«مهارتهای مدیریتی، منطقی و ارتباطی»شکل گرفت.
In Classic Diplomacy, the role of ambassador was defending national interests in foreign countries and messaging between the authorities of two countries. By facilitation of communication, job diversification of ambassadors and enhanced diversity of embassies staff, gradually the role of ambassador changed basically. Considering this role change and the characteristics of Islamic Republic of Iran (IRI), this research was performed to design the competency model of the ambassadors of IRI. The methodology of this research is the qualitative method of thematic analysis. The data was collected, up to saturation, via 3 sources of "interviewing former ambassadors and diplomats of IRI in various countries", "the texts of the interviews or articles written by former ambassadors of different countries about the job of an ambassador or a good ambassador", and "the texts of the speeches of the supreme leader of IRI". After multiple stages of coding, using MAXQDA software, 6 major themes emerged and based on it, the Competency model of the Ambassadors of IRI was formed including 6 layers of “Islamic and national values”, “ethical, personality and general traits”, “specialized and general knowledge”, “experience”, “mental and communicative abilities” and “managerial, intellectual and communicative skills”.
خلاصه ماشینی:
داده های تحقیق تا دستیابی به مرحله اشباع نظری، از سه منبع مصاحبه با سفرا و دیپلمات های سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف ، متن مقالات و مصاحبه های منتشرشده سفرای سابق اروپایی در این زمینه و همچنین بیانات مقام معظم رهبری در جمع سفرا و مدیران وزارت امورخارجه ، گردآوری شده است .
سفیر جمهوری اسلامی ایران ، باید به چه ارزش هایی پایبند باشد؟ مبانی نظری و پیشینه پژوهش در این بخش ، ابتدا ضمن بررسی ادبیات شایستگی، پژوهش های انجام شده در این زمینه مرور میشوند: مفهوم شایستگی براساس ادبیات موجود، تعاریف گوناگونی از شایستگی مطرح شده است و دانشمندان از ابعاد متفاوت به این موضوع پرداخته اند.
هوشیار (١٣٩١) نیز طی پژوهشی آمیخته اکتشافی درصدد یافتن ابعاد و مؤلفه های شایستگی مدیران بانکی و استخراج مدل شایستگی معتبر برآمده و پس از مصاحبه با خبرگان و تحلیل محتوای مصاحبه ها مدل شایستگی مدیران بانکی شامل چهار حوزه فنی (دانش عمومی و دانش تخصصی)، حوزه محیطی (آگاهی از محیط و بازاریابی)، حوزه فردی (درون فردی و میان فردی) و حوزه مدیریتی (اداره صحیح ، مدیریت منابع انسانی) را استخراج نموده است و در قسمت کمی پژوهش برای سنجش مدل ، پرسشنامه ای میان ١٣٦ نفر از مدیران و معاونین برتر شعب و مدیران ارشد و ستادی بانکی توزیع شده و با استفاده از روش تحلیل عاملی به آزمون مدل پرداخته که این مدل طی بخش کمی مورد تأیید واقع میشود.
The Competent Manager: A Model for Effective Performance.