چکیده:
با توجه به افزایش سرعت تغییرات، چابکی رهبری منابع انسانی موضوع قابل توجهی در هر سازمان میباشد. با توجه به اهمیت آموزش عالی در هر جامعهای، این پژوهش با استراتژی تحقیق کیفی و با روش نظریه برخاسته از دادهها با رویکرد گلیزر با هدف طراحی و تبیین مدل چابکی رهبری منابع انسانی در دانشگاهها انجام شده است که تاکنون مدل جامعی برای این موضوع ارائه نشده است. یافتههای این تحقیق حاصل مصاحبه نیمه ساخت یافته با 15 نفر از خبرگان حوزه رهبری منابع انسانی در مؤسسات آموزش عالی میباشد.تجزیه و تحلیلهای انجام شده در فرآیند کدگذاری حقیقی و نظری،451 کد، 29 مفهوم و 8 مقوله و 6 کد نظری(خانواده 6 سیها) را نشان داد که منجر به ظهور مدل نهایی پژوهش شد. یافتههای این پژوهش شامل: 1- شناسایی مؤلفههای چابکی رهبری منابع انسانی ،2- یافتن نتایج و پیامدهای حاصل از چابکی رهبری منابع انسانی ، 3- شناسایی روابط بین مؤلفه ها و دست یافتن به مدل جامع میباشد.
Regarding to the rapid of changes in organizations, Human Resource leadership agility is a significant issue in any organization. Regarding the importance of higher education in any society, this research has been conducted with qualitative research strategy and with the grounded theory method with Glaser approach with the aim of designing and explaining the human resource leadership agility model in universities. So far, no comprehensive model has been presented for this issue. The findings of this research are the result of a semi-structured interview with 15 experts in the field of human resource leadership in higher education institutions.The analyzes carried out in the substantive and theoretical coding process 451 code, 29 concepts and 8 categories and 6 theoretical codes (family 6 cs)showed that led to the emergence of the final model of the research The findings of this research included: 1- Identification of components of human resource leadership agility 2- Finding out the results and consequences of human resource leadership agility 3-Identifying relationships between components and achieving the Comprehensive model.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت آموزش عالی در هر جامعه ای، این پژوهش با استراتژی تحقیق کیفی و با روش نظریه برخاسته از داده ها با رویکرد گلیزر با هدف طراحی و تبیین مدل چابکی رهبری منابع انسانی در دانشگاه ها انجام شده است که تاکنون مدل جامعی برای این موضوع ارائه نشده است .
از این رو پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که : مؤلفه های چابکی رهبری منابع انسانی در دانشگاه ها به عنوان نهادی برای آموزش عالی کدامند و روابط این مؤلفه ها با یکدیگر چگونه است ؟ 1.
Wisniewski روش شناسی پژوهش این تحقیق به دنبال تدوین مدل چابکی رهبری منابع انسانی در دانشگاه به عنوان نهادی برای آموزش عالی است ، لذا تحقیق بنیادی محسوب میشود.
در تحقیق حاضر جامعه آماری، اساتید خبره در حوزه رهبری منابع انسانی در دانشگاه ها بودند که با روش نمونه گیری نظری ١٥ تن از اساتید دانشگاهی به عنوان نمونه انتخاب شدند که ٦ تن از اساتید مرتبه استاد تمام ، ٤ نفر دانشیار و ٥ نفر استادیار بودند در روش نمونه گیری نظری، فرایند گردآوری داده ها به منظور تولید نظریه ، بدین گونه است که تحلیلگر همچنان که داده ها را جمع ، کدگذاری و تحلیل میکند، تصمیم میگیرد که در مرحله بعد، چه 1 داده هایی را و از کجا به دست آورد؛ تا نظریه درحال ظهور، توسعه یابد (گلیزر و اشتراوس ، ١٩٩٦: ٤٥).
چابکی رهبری منابع انسانی در دانشگاه موجب بهبود کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی می شود که برچسب مناسب برای کدهای اصلاح برنامه های آموزشی ، به روزکردن دانش ، تمرکز بر جنبه های کیفی آموزش که حاصل از مصاحبه ها بود، تأکید بر کیفیت شناسایی شد.
Improving productivity with self-organised teams and agile leadership", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 94 Issue: 3, pp.